Eicma 2017: Triumph
Nadat Triumph onlangs tijdens de opening van haar nieuwe bezoekerscentrum in Hinckley al een nieuwe Bonneville Speedmaster en Bobber Black presenteerde (zie MotoPlus 20), werd de Eicma aangegrepen voor de lancering van de vernieuwde Adventure-lijn. Zowel de Tiger 800 als 1200 Explorer mochten zich verheugen op een aantal flinke updates.
TIGER 1200
Al in 1937 werd de eerste Triumph Tiger gepresenteerd, een respectabele tachtig jaar is de Britse allrounder dus inmiddels. En hoewel in die acht decennia natuurlijk het één en ander is veranderd, geldt dat niet voor de kernwaarden van de Tiger, die nog altijd staat voor praktisch, sterk en individualiteit. Zo ook de 2018-generatie van paradepaardje Explorer 1200, die tal van nieuwe, praktische features aangemeten kreeg en er qua vermogen van 139 naar 141 pk marginaal op vooruit gaat. Veel belangrijker echter is nog wel dat het gewicht van de Explorer drastisch omlaag ging (tot 10 kilo voor topmodel XCA dankzij onder meer ), een winst die werd behaald door diverse aanpassingen aan blok, frame en uitlaatsysteem. Geen enorme veranderingen, maar meer winst in het kader van ‘de som der delen’. Want hoewel de 1200 er ondanks onder meer andere wielen en een subtielere einddemper niet spectaculair anders uitziet, is de machine wel degelijk van onder tot boven flink onderhanden genomen.
Ook de uitrusting, die onder meer standaard nu cruise-control, een elektrisch instelbare ruit en verschillende rijmodi omvat. Dat betreft overigens enkel standaardmodel XR, waarvan niet helemaal zeker is of deze überhaupt naar Nederland komt. Net als de huidige lijn, bestaat het 2018 Explorer-gamma namelijk weer uit een op asfalt gerichte XR- en een licht offroad georiënteerde XC-uitvoering met spaakwielen. Van beide is er een rijker aangeklede x-versie (XRx en XCx dus), evenals een full-option topmodel genaamd XRT en XCA. Op de standaard XR na (de XC is er enkel in de reeds genoemde aangeklede varianten), beschikkende ze alle vier over een semi-actief, elektronisch instelbaar rijwielgedeelte, volledige LED-verlichting rondom, een nieuw 5 inch TFT kleurendisplay en hellingshoek afhankelijk ABS en tractiecontrole. Ook zijn ze uitgerust met, afhankelijk van de uitvoering, extra rijmodi en verlichte bedieningsknoppen, evenals een praktische joystick voor het bedienen van elle elektronische functies. Op de XCA is naast een de standaard Offroad-rijmodus ook een nieuwe Offroad Pro-modus beschikbaar, die onder meer de mogelijkheid biedt tot het volledig uitschakelen van zowel ABS als tractiecontrole.
De potente 1.215 cc driecilinder is dus weer helemaal bij de tijd. De eerste modellen staan vanaf december bij de dealer. Prijzen zijn nog niet bekend.
TIGER 800
Hij is alweer sinds 2011 op de markt, de populaire Tiger 800. In 2015 kreeg hij ride-by-wire en daarmee samenhangend ook nog diverse elektronische hulpmiddelen aangemeten, en ook voor 2018 mag de middenklasse allroad zich weer verheugen op een fikse oppepper. En daarbij wordt ongeveer dezelfde weg bewandeld als bij zijn grote broer. Veel kleine veranderingen, Triumph zelf spreekt over meer dan 200 updates, die onder de streep een groot verschil moeten maken. Zo kreeg de 800 onder meer een lichtere einddemper, een kortere eerste versnelling voor een verbeterde handling op lage snelheden, zowel on- als offroad, evenals Brembo remmen aan de voorzijde. Ook het gelauwerde driecilinderblok werd licht onderhanden genomen, dit met name ter verfijning van de draai-eigenschappen en gasrespons, met maximaal 95 pk is hij namelijk net zo sterk als voorheen.
Net als bij de 1200 is ook de uitrusting naar een beduidend hoger plan getild. Zo heeft de nieuwe Tiger 800 onder meer een nieuw 5 inch TFT dashboard, LED-verlichting rondom, verlichte bedieningsknoppen, een vijfvoudig instelbaar windscherm en een geüpdatet cruise-control. Al verdienen al deze updates wel enige toelichting, ze zijn namelijk niet voor iedere uitvoering weggelegd. Ook de 800 is er in een XR- en XC-versie, waarbij die laatste onder meer is uitgerust met 21 inch spaakwielen en volledig instelbare WP-vering ten faveure van de offroad capaciteiten. De C is vervolgens verkrijgbaar in twee uitvoeringen, de XCx met onder andere vijf rijmodi en de nog rijker aangeklede XCA, die extra nog onder meer zesde rijmodi, verlichte knoppen en handvatverwarming/verwarmd zadel te bieden heeft.
De R daarentegen is er in drie uitvoeringen: de standaard XR, de luxere XRx en als laatste de vol behangen XRT. Allemaal zijn ze uitgerust met ABS, tractiecontrole en Showa vering, waarbij deze laatste overigens enkel op de luxueuze T volledig instelbaar is. Het nieuwe TFT scherm is daarbij enkel voor de twee aangeklede versies weggelegd, net als verschillende rijmodi en de genoemde Brembo remmen.
Ook in 2018 dus geen gebrek aan keuze in Tiger 800 land. De driecilinder staat vanaf december bij de dealer, prijzen zijn nog niet bekend.