+ Plus

Eicma 2017: Yamaha

Yamaha rolde in Milaan heel wat nieuws het podium op, met als grote blikvanger de nieuwe Niken driewieler op basis van het driecilinderblok van onder andere de MT-09 en de Tracer 900. Die laatste is voor komend jaar ook vernieuwd en krijgt gezelschap van een meer toergerichte GT-versie, terwijl de MT-09 in 2018 ook in SP-uitvoering verkrijgbaar is. Daarnaast werd er nog een vernieuwde MT-07 uit de coulissen gerold en is de Raid Edition de laatste loot aan de stamboom van de XT1200ZE Super Ténéré.

NIKEN
We zagen hem al eens als een afwijkend proefballonnetje voorbij komen, deze nogal in het oog springende driewielige Niken, maar hij gaat er nu echt komen! En daarmee stapt Yamaha in een compleet nieuwe vorm van mobiliteit. Voor motorrijders ogen de 847 cc driecilinder, die we kennen van onder andere de MT-09, en de achterpartij nog als gesneden motorkoek, maar de tweewielige voorzijde met dubbele vorkconstructie en futuristische looks is, toch een heel ander verhaal. Door een Ackerman-stuurconstructie en een cantilever-veersysteem aan de buitenzijde van de beide 15 inch voorwielen (spoorbreedte 410 mm) kan de voorpartij van de Niken, wat in het Japans staat voor ‘Twee Zwaarden’, tot 45 graden hellen, waardoor er bijzonder sportief met de bruut ogende driewieler gestuurd kan worden. Yamaha vergelijkt het zelf met de sensatie van een opwindende afdaling op ski’s. Dat belooft dus wat!
De voorpartij, die vloeiend overloopt in de fraaie aluminium benzinetank met 18 liter inhoud, is onderdeel van een rijwielgedeelte met een hybride frame van stalen buizen en aluminium gietstukken. De aluminium swingarm lijkt op die van de MT-09, maar is 15 millimeter langer om voldoende bochtenstabiliteit te garanderen. En vergeleken met diezelfde MT-09 zit je ook 50 millimeter verder naar achteren, wat bij moet dragen aan een 50/50-gewichtsverdeling.
Het motorblok is in basis identiek aan dat van de andere Yamaha driepitters en is ook gekoppeld aan dezelfde elektronische hulpsystemen, maar is voorzien van specifieke settings van het injectiesysteem en heeft ook een speciaal ontworpen krukas.
De eerste Nikens worden halverwege volgend jaar in Europa verwacht en bestellen kan binnenkort uitsluitend online.

TRACER 900 EN 900GT
Een echte alleskunner, zo kun je Yamaha’s Tracer 900 gerust noemen. Toeren, een sportief rondje sturen of forenzen; de 847 cc driecilinder draait er zijn hand niet voor om en kan het allemaal. Voor komend modeljaar is de Tracer 900 op flink wat punten gemodificeerd om met name het toerpotentieel van de machine te vergroten. Zo is de handmatig verstelbare ruit komend modeljaar een stuk forser voor meer bescherming en zijn de swingarm en de settings van de achterschokdemper gemodificeerd voor het gebruik van beide zijkoffers. Ook aan het comfort van rijder en passagier is gedacht. Beide zitplekken zijn verbeterd voor meer comfort, terwijl daarnaast ook het stuur iets smaller is geworden en de handkappen wat lichter, dit om te voorkomen dat armen op hoge snelheid vol in de rijwind liggen. Verder zijn ook de duovoetsteunen en -handgrepen aangepast. Het herkenbare basisdesign van de Tracer 900 is intact gelaten, maar hier en daar zijn wel subtiele aanpassingen gedaan, met als meest sprekende voorbeeld de nieuwe luchtinlaat in de neus.
De nieuwe Tracer 900 wordt leverbaar in de kleuren grijs en zwart en staat in maart 2018 bij de dealer.
Met de nieuwe Tracer 900GT kun je er nog een flinke toerschep bovenop doen. Naast de upgrades voor het standaard model is deze versie standaard voorzien van zijkoffers in kleur, beide met 22 liter inhoud, een high-end TFT-dashboard, een quickshifter, cruise control, handvatverwarming en aangepaste vering. Zo is de goudkleurige voorvork volledig instelbaar en is de achterschokdemper voorzien van een handige draaiknop om de veervoorspanning te verstellen. De 900GT komt in juni 2018 op de markt in dezelfde kleuren als de standaard 900 Tracer en is er daarnaast ook nog in het blauw.

MT-07
Yamaha’s MT-07 is sinds zijn lancering vier jaar geleden een enorm succesnummer, en niet in de laatste plaats door de heerlijke speelse 698 cc paralleltwin in het vooronder. Die is bij de update naar dit nieuwe 2018-model dan ook buiten schot gebleven. Wel is het design van Yamaha’s naakte middenklasser subtiel onder handen genomen. Het basiskarakter is daarbij behouden, maar de gehele uitstraling is door het gebruik van stijlelementen van de MT-09, zoals de nieuwe koplamp, de nieuwe tank met 09-achtige luchtinlaten en een nieuw zadel, een stuk volwassener geworden. Dat nieuwe zadel, waarvan de voorzijde nu wat verder doorloopt langs de achterzijde van de tank, moet ook het zitcomfort vergroten.
Maar het grootste nieuws is misschien wel de gemodificeerde vering voor en achter, als er dan toch een pijnpuntje van de vorige generatie moest worden aangestipt, dan was het de vering wel. Comfortabel, maar daardoor ook wat beweeglijk. Dat moet verleden tijd zijn, want de voorvork heeft een wat stuggere setting, wat met name een sportievere rijstijl ten goede moet komen, terwijl de achterschokdemper nu een stelmogelijkheid voor de uitgaande demping heeft.
De nieuwe MT-07 komt in maart 2018 op de markt in de kleuren fluor/grijs, blauw/zwart en zwart.

MT-09SP
In navolging van de MT-10 krijgt ook de MT-09 komend jaar een uitvoering met een exclusief SP-jasje. De MT-09, afgelopen jaar nog flink vernieuwd, heeft in deze uitvoering, naast het herkenbare Silver Blu Carbon kleurschema met blauwe wielen, een volledig instelbare Öhlins achterschokdemper met handige draaiknoppen. Met andere veren uit het accessoiregamma kan de achtervering zelfs helemaal op maat worden gemaakt. Ook de voorvork is aangepast en heeft nu tevens stelmogelijkheden voor in- en uitgaande demping op beide vorkpoten. Het geheel wordt stemmig gecompleteerd door een zadel met blauwe stiknaden en een stoer zwart stuur, hendels en bovenste kroonplaat. De nieuwe MT-09SP staan in januari 2018 bij de dealer.

XT1200ZE SUPER TÉNÉRÉ RAID EDITION
Geen nieuwe dikke allroad bij Yamaha komend jaar, wel een flink aangeklede versie van de XT1200ZE Super Ténéré: de Raid Edition. Een echte wereldreiziger, die is op getrokken rond de bekende 1.199 cc paralleltwin met 270° verzette kruktappen. Standaard is deze versie op ieder avontuur gebouwd met twee stevige aluminium zijkoffers, elk met 37 liter inhoud, waar ook bovenop nog de nodige bagage kan worden geknoopt. Daarnaast heeft de Raid Edition een hogere ruit, winddeflectoren en een set mistlampen, waarmee het neusje nu wat gelijkenis vertoont met dat van het T700 World Raid prototype. Andere extra’s zijn carbon zijpanelen en speciale graphics. De Raid Edition staat in maart 2018 bij de dealer in de kleuren blauw en zwart.

TÉNÉRÉ 700 WORLD RAID PROTOTYPE
Afgelopen jaar presenteerde Yamaha op de EICMA het T7 prototype, een ruige adventure met de paralleltwin van de MT-07. Op basis van de positieve feedback is het prototype, dat nu de naam Ténéré 700 World Raid draagt, inmiddels in de volgende fase beland, de fase waarin de definitieve specificaties voor het uiteindelijke productiemodel worden ontwikkeld. Die versie verwachten we niet eerder dan in 2019 op de markt. Nog even afwachten dus….

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...