Uitgave 173 – 2021
Ooit heette PostNL nog PTT, een gerespecteerd staatsbedrijf waar nog echte postbodes werkten. Mannen en vrouwen die het bijna als een erezaak beschouwden om alle verstuurde post in Nederland op tijd èn op het juiste adres te bezorgen. Tja, dat was dus die goede oude tijd, waarin je de klok zo ongeveer gelijk kon zetten op het geklepper van de brievenbus, elke dag opnieuw in weer en wind. Maar ja, PTT werd geprivatiseerd en kreeg de afgelopen 20 jaar klinkende namen als KPN, TPG, TNT en nu dus PostNL. Vrijwel alle – volgens mij prima functionerende – postkantoren zijn inmiddels gesloten en we gaan elk half jaar meer betalen voor een achteruit hollende service. Want zo komen we bij MotoPlus: de afgelopen zes weken hebben we meer bezorgklachten gekregen van onze abonnees dan in de zes jaar daarvoor. Want PostNL ‘bouwt aan de toekomst’, zoals zij hun reorganisatie noemen. PostNL sluit 161 van de 170 distributiecentra in Nederland en vrijwel alle vaste postbodes raakten of raken hun baan kwijt omdat de post voortaan minder vaak en op minder vaste tijden vooral door studenten, moeders en muzikanten bezorgd gaat worden. Als je het zo leest voel je het al mis gaan…
In april leverde die reorganisatie dus al afschuwelijke vertragingen op. Sommige MotoPlus-abonnee’s ontvingen nummer 7 bijvoorbeeld pas nadat ze nummer 8 al thuis hadden! Klachten hierover worden door PostNL hooghartig ter zijde geschoven en commercieel directeur Ger Jacobs durft zelfs nog steeds met droge ogen te zeggen dat zijn bezorgkwaliteitcijfers erg goed zijn. Wat een gotspe. Misschien het bezorgkwaliteitcijfer van zijn reorganisatiebonus die hij ongetwijfeld aan het eind van dit jaar ongetwijfeld opstrijkt, maar niet de vlekkeloze bezorging van MotoPlus, waar onze vaste abonnees elke veertien dagen echt op zitten te wachten.
Vanwege de chaos bij PostNL is die reorganisatie nu gelukkig even opgeschort en gaat men proberen om de hinder voor de klanten (dat zijn u en ik dus) zo klein mogelijk te maken. Wij van MotoPlus zorgen er in elk geval voor dat het blad in de verschijningsweek op dinsdag altijd rond het middaguur wordt aangeboden bij een PostNL-distributiecentrum, zodat het volgens ons 48-uurs-contract dan uiterlijk donderdag bij u in de bus dient te liggen. Zo niet dan hoop ik dat iedereen massaal belt met de PostNL klantenservice: 0900-0990 of een klacht invult op www.postnl.nl.
Genoeg ergernis over een bedrijf dat wat mij betreft nu al de antiprijs ‘Het Gouden Windei 2012’ verdiend. Goede tweede in die verkiezing kon trouwens BMW Motorrad wel eens worden. In een tijd waarin alles wat de Duitse motorfabrikant aanraakt in goud veranderd, komen er toch wat haarscheurtjes in het bastion. Hoewel de organisatie de kenmerken van een gesloten oester vertoond, zijn er steeds meer signalen dat de enorme groei die de Motorrad-tak de laatste jaren doormaakt zijn weerslag vind de kwaliteit en problemen met de uitlevering. Vooral toeleveranciers schijnen moeite te hebben om in de pas te blijven lopen, waardoor bijvoorbeeld de uitlevering van de C600 en C650 scooters nu al enkele keren is opgeschort. Aanvankelijk zouden ze 14 april bij de dealers staan, maar dat is nu al enkele malen uitgesteld en er is nog geen zicht op het moment dat deze nieuwe motorscooters daadwerkelijk op de weg zullen komen. Dat beginnen bijna Italiaanse taferelen te worden. BMW Nederland reageerde als volgt op onze vragen: “BMW streeft naar een optimale kwaliteit van al haar producten. De eerste serieproductie bleek echter niet aan onze hoge kwaliteitseisen te voldoen. Na onderzoek bleek dat er productieapparatuur bij leveranciers aangepast moeten worden. Tot die tijd is de introductie van de BMW C 600 Sport en de BMW C 650 GT met enkele weken uitgesteld. Zodra BMW AG duidelijk is wanneer de productie hervat kan worden, zullen wij u nader informeren.” Laten we maar hopen dat zowel PostNL als BMW beiden hun ‘leveringsproblemen’ snel onder de knie krijgen!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus