Warmdraaien 20 – 2017
Pindakaas. Wie is er niet groot mee geworden? Het is de gevleugelde slogan van een vaderlandse pindakaasfabrikant, die velen van ons waarschijnlijk kunnen dromen. In het Nederlandse motorwereldje zou je dezelfde slogan in één adem kunnen noemen met de bekende Bovag-garantie van zes maanden. ‘Pindakaas’ dan uiteraard even vervangen door ‘Bovag-garantie’…. Want wie heeft er niet ooit eens een tweedehandsje bij de plaatselijke motordealer met het bekende half jaartje garantie gekocht? De naamsbekendheid, die Bovag hiermee de laatste vijftig jaar heeft opgebouwd, is enorm en in de ogen van het gros van de kopers van gebruikte motorfietsen en auto’s staat de naam Bovag waarschijnlijk ook al jarenlang synoniem voor garantie.
Maar daar gaat verandering in komen, want de Bovag-garantie in zijn huidige vorm houdt op te bestaan. Toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) beschouwt de garantie namelijk als een verzekering en daarop zijn strenge regels van toepassing, regels waaraan de Bovag en de bij haar aangesloten motor- en autozaken momenteel niet voldoen. In plaats van Bovag-garantie moeten de aangesloten bedrijven een garantieverzekering aan hun klanten gaan verkopen.
Aanleiding voor de verandering was onduidelijkheid over een door de DNB verwijderde verwarrende zin in de voorwaarden over bovenwettelijke garantie. Nu zal ik je niet vermoeien met allerlei verzekeringsterminologie, maar kort door de bocht komt het er op neer dat de bij Bovag aangesloten motor- en autobedrijven zich moeten gaan verbinden aan een verzekeraar. Een verzekeraar is Bovag uiteraard niet, maar de brancheorganisatie is inmiddels druk doende om de huidige garantieregeling in nauwe samenwerking met verzekeringsdochter Bovemij in een verzekeringsvorm onder te brengen. Nu zal de toezichthouder volgens de Bovag de komende tijd niet direct in de nek gaan hijgen van bedrijven, die nog motorfietsen en auto’s met Bovag-garantie verkopen, want de huidige constructie zal ongetwijfeld nog wel even gedoogd cq door de vingers worden gezien. En ook als je de afgelopen maanden je tweedehands droommotor hebt aangeschaft, is er volgens de Bovag geen enkele reden tot paniek. De brancheorganisatie en haar leden blijven namelijk achter de huidige regeling staan tot er een volwaardig alternatief voorhanden is.
Ook straks verandert er voor kopers van een tweedehands motorfiets overigens niet veel, behalve dat de premie voor de garantieverzekering, die nu vaak nog in de aankoopprijs van een gebruikte motor is verwerkt, straks wellicht expliciet op de aankoopfactuur komt te staan. Maar voor bedrijven die nu nog zes maanden garantie op een occasion aanbieden, kan het verdwijnen van de Bovag-garantie juist wél nadelig uitpakken. Nu kunnen ze er immers nog aan verdienen, aangezien ze zelf kunnen bepalen wat ze met de ‘premie’ doen; oppotten of er op gokken dat een verkochte motorfiets binnen de garantieperiode niet terugkomt met een probleem dat onder de garantieregeling valt. In dat laatste geval kan de ‘premie’ als een extra stukje winst worden beschouwd.
En ook voor Bovag zelf ziet de wereld er straks wellicht anders uit, aangezien er met meerdere verzekeringaanbieders immers de nodige kapers op de kust zijn. Maar vooralsnog vertrouwt de brancheorganisatie op de enorme naamsbekendheid, die het sinds de introductie van de Bovag-garantie in 1965 zo zorgvuldig heeft opgebouwd. Maar of dat voldoende gaat zijn om ook in de toekomst in één adem geassocieerd te worden met de pindakaas-slogan?
Jeroen Hidding, adjunct-hoofdredacteur MotoPlus