+ Plus

Praktijktest 6 sportieve textielpakken

Zes mannen en zes motoren op een soort van marathonreis door west- en zuid-Europa. In de blakerende Spaanse zon, tegen de aanstormende Mistral wind in het Rhône-dal en door de vrieskou in de Zwitserse Alpen. Voor welk pak gaan aan het eind van de rit de handen het meest omhoog? Een allweather kledingtest van de snellere soort.

Het was duidelijk dat dit een snoepreisje ging worden. Een week motorrijden, van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat! Een flink eind naar het zuiden, lekker sturen op nog lege slingerwegen in het Spaanse land. En dat alles op zes supersnelle kanonnen: Kawasaki ZX-10R’s met zo’n 200 pk. Het was ons echter ook duidelijk dat het niet louter zonneschijn zou worden. Met vierduizend kilometer in een week – en dat in het nog vroege voorjaar – kun je nogal wat weertypes verwachten.
En zo geschiedde. Temperaturen van net boven het vriespunt tot over de 30 graden Celsius. Prachtige strakblauwe luchten, dan weer grijze miezerregen tot aan ware hoosbuien. Dat is natuurlijk niet zo’n probleem als je daarvan als rijder niks merkt. Je wilt in de zomerhitte dus niet gaarkoken in je eigen sap en je wilt ook niet met een nat kruis nog honderden kilometers door de regen moeten rijden zonder zicht op een droog onderkomen.
Een pittige taak dus voor onze zes sportief gesneden textielpakken. Bijna alle fabrikanten vertrouwen daarbij op de high-tech materialen van Gore-Tex, alleen Vanucci (het huismerk van winkelketen Louis) is met een Sympatex-membraan uitgerust. Maar uit dat membraan alleen kun je niet afleiden of het pak ook echt weersbestendig is.
Constructief gaat elk merk namelijk zijn eigen weg, en die constructie is uiteindelijk beslissend. Qua algehele klimaathuishouding (warmte, wind- en waterdichtheid, ventilatie) staat het Stadler-pak helemaal bovenaan. Dit pak is uitgevoerd als een twee-in-één principe: de basis is een uiterst luchtig zomerpak, aangevuld door een Gore-Tex-overtrek. In de volledige combinatie heb je echter wel een flinke hoeveelheid materiaal mee te slepen.
De oplossing van Held is slimmer: de uitneembare, zeer lichte Gore-Tex-binnenvoering kan ook óver de jas en broek worden gedragen. Wat aan te raden is, want in de conventionele configuratie met de Gore-Tex laag onder het pak kan bij een niet geheel correcte zit in combinatie met een sportieve zithouding wat water in het pak doordringen. Iets soortgelijks kan optreden bij het Vanucci-pak, waarvan de Z-liner-constructie (membraan ‘los’ onder de buitenlaag) in de praktijk niet helemaal waterdicht blijkt. Vaste laminaatconstructies zoals die van Rukka en IXS blijven in de regen weliswaar perfect waterdicht, maar daar staat tegenover dat de ventilerende werking in de zomer beperkt is. Nou is de vraag: waartegen wil je je meer wapenen, tegen zon of regen? Dat zal een kwestie van persoonlijke voorkeur zijn.

DE ANTI-BOTTENBREEKBRIGADE
In elk motorpak hoort een goede en uitgebreide set protectoren te zitten. Maar zelfs in de hoge prijsklasse is dat bij lang niet alle fabrikanten het geval.

Inmiddels zijn gewrichtsprotectoren standaard aanwezig in zowel textielpakken als leren pakken – waarbij overigens de heupen vaak nogal worden verwaarloosd. De Europese norm waarin de eisen zijn vastgelegd is ondertussen al twintig jaar oud. In een nieuwe uitgave van 2012 werd er wel een tweede, strengere grenswaarde gedefinieerd. Wie er zeker van wil zijn dat de gewrichtsprotectoren aan de nieuwste normen voldoen, moet controleren of ze volgens EN 1621-1:2012 Level 2 zijn gecertificeerd. In onze test waren de royale, op de toepassingskant (links/rechts) aangepaste protectoren in het Held-pak echt uitstekend.
In het algemeen zou het mooi zijn als de jassen standaard al met een goede rugprotector uitgerust zouden worden. Ook die norm (EN 1621-2) is al aardig wat jaren oud. In 2001 kwam de eerste versie, in 2014 een aanpassing. Naast de grote, ruim afdekkende rugprotectoren (‘full-back’) mogen nu ook smalle varianten (‘central-back’) worden toegepast. De beste in onze test: de reusachtige rugbeschermer van Stadler.
Binnenkort wordt de norm voor borstprotectoren (EN 1621-3) van kracht. In onze test is Rukka al goed voorzien en bij Held is er een optionele borstprotector beschikbaar.

Lees meer over

Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...