Warmdraaien 19 – 2017
De jongste diefstalcijfers van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit zijn voor de motorwereld behoorlijk dramatisch. In het eerste halfjaar van 2017 werden er 807 motorfietsen gestolen, een stijging van ruim 8% ten opzichte van 2016. En dat terwijl er tussen de 10 en 15 % minder auto’s en bedrijfswagens werden gestolen en de caravandiefstallen zelfs halveerden!
Afgezet tegen 8.412 verkochte nieuwe motoren kun je heel kort door de bocht zeggen dat dus bijna 1 op de tien nieuwe motoren gepikt wordt. Maar dat is puur voor de beeldvorming en inderdaad te kort door de bocht, want de leeftijd van een gestolen motor varieert enorm. In het eerste jaar wordt minder dan 1% van de nieuwe motoren gestolen. Dan is iedereen nog ijverig met ketting- en schijfremsloten in de weer en nieuwe motoren hebben over het algemeen ook een elektronische startblokkering. Bovendien maakt de elektronica van moderne motoren het leven van het dievengilde er ook niet makkelijker op, want bij die machines kun je doorgaans niet eenvoudig zomaar een paar componenten (contactslot of ECU) omwisselen, maar zullen die nieuwe onderdelen ‘aan de computer’ bij een dealer moeten worden geactiveerd.
Dat kan verklaren waarom juist wat oudere motoren nog steeds zo in de belangstelling staan van motorrovers. Met name motoren van een jaar of tien oud blijken favoriet. 127 van de 807 gestolen machines zijn zelfs ouder dan twintig jaar! Dat heeft vermoedelijk meerdere oorzaken. Te beginnen met het feit dat meer dan een kwart van de gestolen motoren in Amsterdam gepikt wordt (in de hele Randstad wordt ruim 60% van alle motoren gestolen!) en daar overnachten nu eenmaal veel oudere motorfietsen op de stoep of langs de gracht. En als bezitter van zo’n oudere machine word je wellicht ook wat nonchalanter met het ‘aardvast verankeren met een kettingslot’, nog steeds de beste manier om dieven af te schrikken. Bovendien zijn oude Honda’s, BMW’s en Yamaha’s momenteel ook zeer gewilde machines als basis voor een caféracer, bratstyler, flattracker of custombike, of welke mooie namen de hipsterscene ook heeft bedacht voor zo’n motor waar je bij voorkeur met een grote baard op rondrijdt. Een oude CX500 die jaren geleden nog wegging voor de kiloprijs, is opeens weer heel erg hot.
Maar het blijft angstaanjagend dat motoren dus blijkbaar niet goed te beveiligen zijn tegen diefstal en wij dus last hebben van stijgende diefstalcijfers én stijgende verzekeringspremies, terwijl andere gekentekende voertuigen juist minder gestolen worden. Het bizarre aanbod aan gebruikte onderdelen via bijvoorbeeld Marktplaats, geeft wat dat betreft ook te denken. En dan heb ik het niet over de gereguleerde sloperijen of verkopers van accu’s of banden, maar wel over een wazige particulier die een blok of complete kabelboom van een Ducati aanbiedt. Die kun je dus vinden tussen ruim 9.000 andere advertenties van Ducati-onderdelen; op een park van 21.000 Ducati’s in Nederland loopt zo’n aanbod gevoelsmatig flink uit de pas.
Maar voordat je je met je spiksplinternieuwe motor trouwens veilig waant: met de nieuwe key-less contactsloten heeft het dievengilde ook weer een nieuwe groep mogelijke slachtoffers gevonden. De Duitse ADAC heeft inmiddels onderzocht dat het continue signaal van jouw sleutel of transponder vrij eenvoudig is te onderscheppen en met een signaalversterker verlengd kan worden zodat jouw motor 100 meter verderop op de parkeerplaats gewoon ontgrendeld kan worden, en gestart. Zo wordt het dus opeens heel makkelijk om die motor te stelen. Ook als je even op een terrasje gaat zitten is een kettingslot dus raadzaam. En ’s nachts je sleutel niet langer aan het haakje bij de buitendeur hangen, omdat het signaal dan makkelijk buiten is op te pikken. Tja, voor elke oplossing weet het dievengilde meteen weer een nieuw probleem te bedenken!
Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus