+ Plus

Test 10 paar allround handschoenen

Moet je kiezen tussen een lekker sportieve handschoen met direct gevoel in het stuur of een lekker warme, waterdichte handschoen. Of kun je het beste uit twee werelden combineren? Bestaat er een gulden middenweg? We verzamelden tien paar waterdichte handschoenen in de (deels hogere) middenklasse. Sommigen hebben toch wat watervrees, zo blijkt.

Zomervakantie in de bergen. De Dolomieten, de Stelvio, de Furkapas, om maar wat populaire bestemmingen te noemen. Het gaat in elk geval omhoog en omlaag, en daarmee gebeurt hetzelfde met de temperatuur. Bij het toeren door de dorpjes in het dal kan het wel 30 graden zijn en kun je flink zweten in je pak, maar bovenop de pas kan het helemaal anders zijn, met koude wind en regen, met temperaturen die in de enkele cijfers duiken. Dan worden je vingers aardig koud in je handschoenen, vooral als die ook nog nat zijn. Met dunne, soms ook nog geperforeerde zomerhandschoenen is het dan geen feest. Om onderweg elke keer van luchtige zomerhandschoenen naar warme, wind- en waterdichte toerhandschoenen te wisselen is echter ook niet voor iedereen een aantrekkelijke optie. Alleen al omdat twee paar handschoenen gewoon meer kost en vervolgens ook steeds een extra paar meegenomen moet worden. Voor de één kan dit wel degelijk de voorkeur hebben, voor een ander is het teveel gedoe. Daarnaast geven warme, dikke toerhandschoenen meestal geen directe, sportieve grip op het stuur, wat voor de rijders van sportieve motoren vaak ook een te groot nadeel is.

De vraag naar een fijne ‘superallrounder’ voor alle situaties is daarom goed te begrijpen. We zoeken dus handschoenen die zowel geschikt zijn voor slecht weer als voor het sportief sturen op bochtige wegen. We hebben voor deze test tien handschoenen gevonden die deze functionele spagaat maken. Waarbij we een prijsgrens hebben gesteld van 120 euro.
Je kunt natuurlijk ook gemakkelijk 200 euro uitgeven aan handschoenen, en wie veel lange reizen maakt, kan beter niet besparen op kleding. Maar misschien zoek je gewoon een behoorlijke handschoen voor alledag en dan volstaat ook een model uit de middenklasse, waarbij je bij prijzen boven de 100 euro ook al van de hogere middenklasse kan spreken. Daar mag je dus al best wat eisen aan stellen.
Bijvoorbeeld de veiligheid. Daarbij ligt de focus helaas vaak alleen op een optisch zo indrukwekkend mogelijke knokkelprotector. Mooi als die protector bij een val goed dempt, maar het is vervelend als hij tijdens het rijden voortdurend in je hand drukt. Comfort en een goed gevoel in je stuur en rem- en koppelingshendel dragen namelijk bij aan goed en veilig rijden, zodat je valpartijen zoveel mogelijk kunt voorkomen. Met bevroren vingers is het ook veel moeilijker om goed te reageren en doseren, dus warmte isolatie en een waterdicht membraan zijn ook zinvol. Het is dan wel waardeloos als zo’n membraan niet werkt. Zodra lekkage optreedt en de handschoenen van binnen nat worden, kunnen je handen snel afkoelen. Met waterdichte handschoenen onder de 50 euro hebben we geen al te beste ervaringen, daar komt 90 procent niet door de waterdichtheidstest. We waren dus benieuwd hoe de dubbel zo dure middenklasse zich door die test zou slaan. Twee modellen in deze test zijn uitgerust met het bewezen Gore-Tex-membraan, die doorstonden de waterproef goed. Dat kan liggen aan de door Gore-Tex opgelegde strenge kwaliteitseisen met betrekking tot de verwerking in het eindproduct. Meestal zijn het namelijk afwerkingsfouten die leiden tot lekkages. Opvallend is dat de slechtste resultaten in de lekkagetest op naam komen van Alpinestars en Rev’it, beide merken gebruiken een membraan uit eigen huis. Dat hebben ze blijkbaar nog niet volledig onder de knie.
Ook de zogenaamde X-Trafit-technologie komt van Gore-Tex. Daarbij wordt het membraan over het volledige oppervlak met de voering en het buitenmateriaal verbonden en niet los ertussen gemonteerd. Dat zorgt voor een beter gevoel in het handschoen, voor een zeer directe, sportieve grip op het stuur. Een voelbaar voordeel, met als extra pluspunt bovendien een veel gemakkelijker aan- en uittrekken. Een vergelijkbare constructie zien we in de vorm van de mcFit-technologie van de concurrerende toeleverancier Young Jin. Overigens passen maar drie handschoenen in deze test zo’n (dure) constructie toe: Alpinestars, IXS en Vanucci. Een duidelijk voordeel, want uiteindelijk zijn waterdichtheid en goede grip op het stuur beslissend voor een topresultaat in deze test.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...