Vergelijkingstest superbikes circuit
Naast de straattest met de standaard modellen gingen we als extraatje ook nog even het circuit op met de speciale uitvoeringen van de huidige generatie superbikes, met uitzondering van de BMW, die er maar in één smaak is. En ook de Ducati 1299 Panigale S is op de beide Spaanse circuits waar we reden van de partij.
Alle merken willen bij deze test zijn, ook Ducati, dat voor de straattest op de pagina’s hiervoor helaas geen standaard Panigale beschikbaar kon stellen. Op het circuit is het echter de beurt aan de 1299 Panigale S, die, toegegeven, een beetje uit de toon valt. De Italiaan heeft een flinke hap extra longinhoud, is nog volgens Euro3 gehomologeerd en daardoor een uitlopend model. Maar als de snelle rode uit Bologna er niet bij was geweest, zouden we hem absoluut gemist hebben. RF, S, SP, RR, R, M: de typeaanduidingen verraden dat het hier – met uitzondering van de BMW, die van diverse optiepakketten is voorzien – om de luxe varianten van de huidige generatie superbikes gaat.
Welke van de zeven uiteindelijk het snelst rondging op de circuits van Alcarràs en Aragón en welke de meeste punten verzamelde, lees je in de bijgaande beoordelingstabel. Buiten kijf staat echter dat de 2017-jaargang de beste ooit is. De afstelling van menig elektronisch hulpsysteem was echter in detail nog voor verbetering vatbaar, met name de ABS-systemen van de Japanse fabrikanten. Maar geen van de testrijders plaatste er zwaarwegende kanttekeningen bij. Zelfs de wheeliecontrole, waarvan het nut lange tijd werd betwijfeld, kon op goedkeuring rekenen. In de loop van de test werd duidelijk dat de testrijders de elektronische hulpsystemen tegenwoordig net zo vanzelfsprekend vinden en er even graag gebruik van maken als bijvoorbeeld het potentieel van een goede band. Zeker gezien het feit dat de huidige 200 pk-kanonnen inspannend te rijden en snel zijn.