Eerste Test Horex VR6 Classic
Speciaal voor MotoPlus en zusterblad Motorrad organiseerde Horex-eigenaar Karsten Jerschke een testrit met de nieuwe Horex VR6 Classic. Het weer was fantastisch, de testroute geweldig en was de Horex eindelijk goed?
Eén ding moet je motorfan en Horex-eigenaar Karsten Jerschke nageven: de man houdt niet van half werk. Zijn in Landsberg am Lech gevestigde bedrijf 3C Carbon is haarfijn georganiseerd en het hoofdkwartier is spik en span. Zo zag hij ook de Horex-constructie voor zich. Jerschke liet het niet volledig uitontwikkelde motorblok bij HWA in Affalterbach ingrijoend onder handen nemen, liet bij Bosch een compleet nieuw motormanagementsysteem ontwikkelen en bij Conti werd niet alleen het ABS-systeem nog eens grondig onder de loep genomen, maar werd er ook een compleet nieuw en opvallend dashboard ontwikkeld. “Jullie zijn de eerste journalisten, die ik met de nieuwe Horex laat rijden!”, klinkt Jerschke verheugd. Onze tourguide is martin Bauer, drievoudig Duits Superbike-kampioen en –aha- hoofd ontwikkeling bij Horex. “Het heeft me inmiddels meerdere miljoenen gekost, maar op een andere manier kon het niet. Jullie zullen verrast zijn hoe goed de motor nu rijdt.”
We zijn benieuwd! De Horex was tot dusver een nadrukkelijk rauw lopende en een niet heel levendig aanvoelende eigenzinnige machine. Dankzij een flinke hoeveelheid lichte onderdelen, van het carbon kontje tot aan de lithium-ion accu, wist Jerschke het gewicht met ongeveer 30 kilo te verlagen. Bovendien zit je nu wat dieper op het luxe leren zadel. Maar alles aan de nieuwe Horex is luxe en buitengewoon liefdevol afgewerkt. Wow!
Met een vuige kreet komt de VR6 tot leven, draait aanvankelijk even meer dan 2.000 toeren om de katalysatoren op temperatuur te brengen. Na een poosje zakt het toerental naar 1.100 toeren en kunnen we op pad. De speelse handelbaarheid van de 244 kilo wegende machine is het eerste wat opvalt. Door het gunstig gepositioneerde zwaartepunt en de goed uitgebalanceerde Öhlins-veerelementen stuurt de Horex haast als vanzelf in. Precies, doelgericht en lichtvoetig zoekt de zescilinder zijn weg, waarbij de gemonteerde Pirelli Rosso 3’s een uitstekende keuze zijn.
We rijden over smalle en nog smallere bergwegen richting Neuschwanstein. Martin Bauer is hier duidelijk al eens eerder geweest en rijdt de mooiste lijnen. Aanhaken en het 1.218 cc grote motorblok boven de 5.000 toeren houden is het parool. De VR6 lijkt haast volledig getransformeerd. Dankzij de lichtere draaiende massa en veel detailwerk aan het motormanagementsysteem – nu voorzien van ride-by-wire – draait het blok met veel enthousiasme toeren en produceert het een machtig geluid uit de beide uitlaatdempers. De sound is uniek, en houdt het midden tussen een Triumph-triple en een Porsche zescilinder-boxer, die ver boven zijn toerenlimiet draait.
Vanaf ongeveer 40 km/uur kun je in de zesde versnelling soepel en zonder horten en stoten accelereren. Punch is er bij ieder toerental, volgens de opgave levert de nieuwe Horex 163 pk bij 9.000 toeren. Of de drieklepper dat ook echt levert? Dat moeten we een keer meten. Hij trekt in ieder geval door tot 10.300 toeren. De nagenoeg perfecte afstelling van vering en motorblok tovert een glimlach op het gezicht en zorgt er voor dat je serieus op de rem een bocht in kunt sturen. De Horex houdt duidelijk van een uitdaging.
Tijd voor een pauze. Jerschke vertelt over de nieuwe cilinderkoppen, de gewijzigde nokkenaslagering, de voor veel geld door Bosch ontwikkelde gasklepaansturing en de verder verfijnde cilinderloopbanen. Hij heeft het over de zuigerhemden, die nu langer zijn, en de nokkenaskettingen, die nu wel heel blijven. Hij kent ieder detail van zijn motorfiets, is vol lof over het uitlaatsysteem, dat wat extra vermogen brengt en bovendien veel mooier klinkt.
Iedere klant kan zijn Horex naar eigen smaak aanpassen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen uit vier stuurhoogtes. Er is eigenlijk niets onmogelijk. Op korte termijn moet er ook een camera aan de achterzijde leverbaar zijn en is de smartphone koppelbaar aan het dashboard. Dat wordt door Continental voor Horex ontwikkeld.
Waarom hij dit allemaal eigenlijk doet, vragen we Karsten Jerschke. Per slot van rekening moet hij in de motormarkt tegen machtige tegenstanders opboksen. “We hebben een unieke motorfiets, met unieke mate van afwerking, en we hebben nog veel meer op stapel staan.” Jerschke heeft al een tweede bouwlijn in de planning staan en rond het VR6-blok kan ook nog van alles worden gecreëerd. Voorlopig produceert Horex één motorfiets per dag. One man, one bike. De naam van de eigenaar krijgt een speciale plek op het carter. Maar het doel is om de productie op korte termijn te verdrievoudigen. De prijzen voor de VR6 Classic en de VR6 Café Racer met carbon balhoofd beginnen bij respectievelijk € 38.500,- en € 42.500,-. Een berg geld, maar gezien de mate van afwerking, de gebruikte high-end onderdelen en uiterst unieke rijsensatie lijkt het iedere euro waard.