Occasion – BMW S1000R
Maak als doorgewinterd ‘bukker’ alsjeblief niet de fout om eens een proefrondje te rijden op deze BMW S1000R. Het zou namelijk zo maar kunnen dat de hele superbike mythe midden in je gezicht ploft. Het Beierse bommetje is namelijk één en al sportieve dynamiek, met wat praktische kanten ook nog!
De hoofdreden om al flink gerijpte racer op den duur het volle kuipwerk toch ontrouw te worden luidde in de meeste gevallen: rug. De overstap naar een naked, in het ergste geval zelfs met het BMW-logo op de tank, werd door velen als een stap terug gezien. Nog erger zou de overstap op een cruiser zijn geweest, door sportrijders toch vaak als het tweewieler voorportaal van de hel gezien. Slechts een miniem stapje verwijderd van de motorscooter, de laatste tweewieler in mans leven voor de stabiele vier wielen zich definitief aandient. En een plaatsje achter de gordijnen met een potje geraniums in de directe nabijheid.
Sinds voorjaar 2014 echter is er met de BMW S1000R echter ook een verdraaid goede reden om ook zonder ‘rug’ de overstap naar een potente naked te maken. Het ruim vierduizend euro duurdere zustermodel S1000RR, dat zich met state-of-the-art spulletjes direct tot gangmaker in het superbike-segment had ontpopt, stond weliswaar aan de basis van de naked, een kwestie van het kuipwerk eraf trekken en een breed superbike-stuur monteren was het echter alleszins. Motor, rijwielgedeelte en remmen komen in de basis weliswaar overeen met de RR, rijwielgeometrie, motorkarakter en diverse andere details van de R wijken echter enorm af. Waar de superbike bijvoorbeeld nog de toon zette met 193 pk, is het blok van de R teruggetuned tot 161 pk, wat de gebruiksvriendelijkheid van de met ride-by-wire getooide viercilinder ronduit ten goede komt. Bovendien komt de kuur (die onder andere ook een nieuwe cilinderkop omvatte) het koppel ten goede, over het gehele toerenbereik (ja, u leest het goed!) tot 10.000 tpm pompt de R meer newtonmeters op de krukas dan de sportief getrimde broer. En waar leidt dat alles toe in combinatie met een duidelijk comfortabeler zithouding? Inderdaad, tot een duidelijk dynamischer optreden. Op de openbare weg dan. Bovendien, met deze uiterst makkelijk te rijden, ontzettend bereken- en voorspelbare S1000R kan zelfs Jan Modaal meer dan uitstekend uit de voeten. Ex-racers vragen zich dan ook al snel af waarom ze niet eerder de overstap op het ongekleed hebben gemaakt, want makkelijker sportief rijden dan op de S1000R, wordt het niet snel. En dat alles zonder ‘rug’.
MARKTSITUATIE
Wie niet per se meer op zondagochtend met tempo 300 over de Duitse snelweg wil, of er überhaupt niet in de buurt woont, kiest niet voor een dubbele maar enkele R. En dat zijn er behoorlijk wat geweest, de naked in het algemeen heeft de laatste jaren een flinke opmars gemaakt, voornamelijk ten koste van het (super)sportsegment. Desondanks is het aanbod niet bijzonder ruim, wat voornamelijk te danken is aan de nog relatief jonge leeftijd van de R. Bovendien betreft het in negen van de tien gevallen ook nog een flink aangeklede machine, rijkelijk behangen met diverse fabrieksopties en/of –pakketten. Sportfiets of niet, zoals het een goed BMW betaamt hecht ook de S1000R klant bijzonder veel waarde aan extra’s. Dat heeft zo zijn weerslag op het prijsniveau, wie denkt onder de twaalf mille zaken te kunnen doen, komt bedrogen uit. Het goede nieuws, voor dat geld krijg je zoals gezegd over het algemeen flink aangeklede met zinvolle opties als een quickshifter, ABS Pro en extra rijmodi, evenals een laag kilometrage. Het gemiddelde jaarkilometrage van de doorsnee R-rijder bedraagt tussen de vier- à vijfduizend kilometer, veel meer dan twintig mille staat er dus doorgaans niet op de teller. Standaard is de R voorzien van onder meer ABS en tractiecontrole, wat de kans op een onvoorziene val aanmerkelijk verkleint. Een kritische blik op valschade kan echter nooit kwaad, het blijft een machine die graag sportief gereden wordt immers.