Gratis online lezen: eerste test KTM 1290 Super Adventure S
KEIZER VAN DE MAQUIS
Corsica, het eiland met het bekende kruidige Maquis-struikgewas en ooit de geboortegrond van Napoleon. Maar de tijden van de kleine Franse keizer zijn al lang vervlogen. Tegenwoordig heerst er een andere keizer op dit prachtige eiland in de Middellandse Zee, een echte Oranje zelfs. We gaan op audiëntie bij de nieuwe KTM 1290 Super Adventure S. Alléz, alléz!
Corsica dus, een eiland zonder snelwegen, maar des te meer kronkelende D-wegen en nog veel meer nog kleinere en vooral smallere wegen, geitenpaden soms, met nog veel meer bochten. In de meest bizarre combinaties, gelardeerd met gaten zo diep als schuttersputjes, snotterig groene stroken mos en soms centimeters hoog opgewaaid fijn zand. Kortom, het ideale terrein om in het zadel van een 160 pk sterk allroad-kanon in het spoor proberen te blijven van een volledig ontketende KTM-voorrijder, die KTM’s bedrijfsslogan ‘Ready to Race’ als voormalig Frans wegracekampioen met volle overgave ten uitvoer brengt. Kwestie van tanden op elkaar en vastbijten zullen we maar zeggen, maar veel verrassender is het ogenschijnlijke gemak waarmee de nieuwe KTM 1290 Super Adventure S, niet bepaald een zakformaatje motorfiets, zich van deze nogal nadrukkelijk sportieve taak kwijt. En laat dat nu precies de opzet van KTM’s nieuwe 1290 Super Adventure-strategie zijn. Daarin vertolkt de eveneens nieuwe 1290 Super Adventure R de rol van hardcore rauwdouwer, klaar voor het meest extreme avontuur, en is de 1290 Super Adventure T, de opvolger van de voorgaande 1290 Super Adventure, meer de avonturier met groottoeristische aspiraties. Deze ‘S’ vult het sportieve gat tussen beide en draagt in KTM-jargon de geuzennaam ‘Sport Adventure’. Nog steeds een avonturier dus, maar dan wat sportiever dan de ‘T’ en meer straatgericht dan de ‘R’. Dat verraden onder andere de aluminium gietwielen onder de ‘S’, die de spaakwielen van zijn voorganger, de 1190 Adventure, vervangen. Dat betekent trouwens niet dat je om moet rijden als er eens een zandweg opduikt, het blijft wel een KTM natuurlijk…en in de huisfilosofie van de Oostenrijkers stopt het avontuur zeker niet zodra het asfalt ophoudt.
Zowel de ‘R’ als deze ‘S’ zijn makkelijk te herkennen aan de compleet nieuwe neus met opvallende LED-koplampconstructie. Een polariserend element als we de meningen mogen geloven, dus ‘love it or hate it’. Maar ga het zeker eens in het echt bekijken voor je een mening vormt. Opvallen doet deze van de 1290 Super Duke R afgeleide constructie in ieder geval. De werking van de standaard bochtverlichting, die wel al kennen we van de 1290 Super Duke GT en is gekoppeld aan de hellingshoeksensor van de Bosch MSC-module, kunnen we uitproberen tijdens een extra rijsessie in de avond op een aardedonkere en listig kronkelende Corsicaanse bergweg. Afhankelijk van de gemaakte hellingshoek word je eerst door één LED bij geschenen, vervolgens door twee en uiteindelijk door drie als je echt ballen hebt in het donker. Het werkt perfect, al zou de eerste LED in het heel korte bochtenwerk een fractie eerder mogen gaan branden om optimaal zicht te hebben. Maar het uiteindelijke resultaat is een enorme bak licht. Niet diffuus schijnend richting donkere hemel, maar precies op de plek waar je het hebben wilt: op de weg en in de richting waar je naar toe gaat. Een welkom stukje actieve veiligheid en meer dan slechts een gimmick.
Wat actieve veiligheid betreft blijft er trouwens toch al weinig te wensen over, want de 1290 Super Adventure S is volgehangen met zo’n beetje alle veiligheidsbevorderende elektronica die er in de KTM-schappen te vinden is: een hellingshoekafhankelijk en uitschakelbaar ABS, vier verschillende rijmodi (Sport, Street, Rain en Offroad), tractiecontrole en bandenspanningscontrole. Gemak dient de mens, nietwaar? Maar daarmee is de elektronica-kous niet af, want de 1290 Adventure S is ook standaard voorzien van een semi-actief WP-veersysteem, een ‘keyless’ startsysteem en cruise-control (nu gelukkig met bediening vanaf de linker stuurhelft in plaats van rechts). Mochten er nog wat gadgets te wensen overblijven, dan kun je nog kiezen voor het optionele ‘Travel Pack’ waarvan de testmotoren waren voorzien. Dit pakket bestaat uit motorslipregulatie (MSR), Hill Hold Control (HHC), Quickshifter+ en KTM My Ride.
Een woud aan elektronische mogelijkheden dus, waar je makkelijk in zou kunnen verdwalen, ware het niet dat je haast intuïtief tussen de vele opties kunt switchen met de inmiddels bekende KTM-menuknoppen op de linker stuurhelft, die in het donker ook nog eens verlicht zijn. Handig! Op het nieuwe TFT-dashboard, in tabletachtig 6,5 inch formaat, vind je de meest belangrijke settings in een oogopslag terug, inclusief de meer basale zaken als snelheid, geselecteerde versnelling en toerental. Dat laatste uiteraard ook digitaal, maar dan welk in een goed afleesbare ‘analoge’ lay-out. Het scherm biedt een geweldig contrast en helderheid en past zich automatisch aan veranderende lichtomstandigheden aan. Bovendien spiegelt het niet of nauwelijks en is het ook met de zon in de rug uitstekend afleesbaar.
De hardware van de 1290 Super Adventure S is in grote lijnen identiek aan die van de voorgaande 1290 Super Adventure, dus het bekende stalen vakwerkframe gecombineerd met de 1.301 cc metende 75° V-twin met een imposante 160 pk vermogen en 140 Nm koppel achter de knop. En alles nu uiteraard binnen de kaders van Euro4. En daarmee zijn we weer terug bij onze vrolijke Franse vriend vooraan het strijdtoneel, die ons koste wat kost kwijt probeert te spelen. Dat toch nog enigszins in het staartje van zijn kielzog blijven hangen, is zeker ook de verdienste van de KTM. Want jongens, wat rijdt dit apparaat makkelijk en vanzelfsprekend voor zo’n dik kanon. Dat is allereerst een kwestie van de juiste rijmodus en veersetting kiezen voor wegdek en ‘mindset’. Het is kurkdroog op Corsica en offroad staat niet op het programma, dus de modi ‘Rain’ en ‘Offroad’, waarin het vermogen flink wordt geknepen, kunnen worden afgevinkt. In zowel de Sport- en Streetmodus heb je de beschikking over het volledige wapenarsenaal van 160 pk, alleen is de gasrespons in ‘Street’ wat minder direct, wat hier op het vaak verre van biljartlakenstrakke Corsicaanse asfalt de betere optie is. Daar sluit ook de Comfort-veersetting perfect op aan, waarin de KTM hobbels en ongemak met een royale hand vlak strijkt. Heerlijk comfortabel inderdaad, maar in deze setting mis je de stuurscherpte en precisie die in dit geval nodig is om aan te blijven haken bij onze voorrijder. Dus klikken we al snel door naar ‘Sport’, dat kan trouwens gewoon onder het rijden. Dat maakt de ‘S’ op dit tempo een serieus stuk strakker en stabieler, zonder dat het al te veel ten koste gaat van het comfort en de vullingen uit je kiezen rammelen. Alleen in het heel krappe kap- en draaiwerk, en daar zijn de Corsicaanse wegen rijkelijk mee bedeeld, ontbreekt het in de Sport-stand net even aan het laatste stukje feedback, met name aan de voorzijde en merk je dat je toch met een beste brok motorfiets onderweg bent. Die voorzijde wil in de weinige hoge snelheidsbochten die Corsica kent trouwens ook licht beweeglijk worden. Maar dat is het dan ook, verder valt er werkelijk niets op het veersysteem af te dingen. Voor vakantietrips met bepakking en passagier, waarbij het tempo ongetwijfeld enkele tandjes lager zal liggen, blijft er wat dat betreft weinig te wensen over. Zeker als je ook de optionele kofferset aan de 1290 hebt hangen. Die kunnen behoorlijk wat verstouwen en veroorzaken door de nieuwe ‘zwevende’ ophanging niet langer een pendelbeweging op hoge snelheid, iets waar de vorige Adventure-generatie nog door werd geplaagd.
De Pirelli Scorpion Trail II’s om de wielen harmoniëren uitstekend met de KTM en blinken uit met een heldere communicatie. En ook de Brembo rempartij aan de voorzijde is een op en top betrouwbare partner. Super krachtig, zonder te venijnig te zijn, uitstekend doseerbaar en als geschapen voor ultralate remacties. Mocht je je een keer verremmen, dan is de Oostenrijker ook dusdanig vergevingsgezind dat hij zich zonder tegensputteren opnieuw plat laat leggen, daarbij geholpen door het kamerbrede stuur en het voor een adventure van dit formaat absoluut lage totaalgewicht.
En dan is er nog die überpotente V-twin, die je in zo’n situatie in warp-speed weer op het juiste pad brengt. Een bescheiden draai aan het uitstekend te doseren gashendel is al voldoende om het Coriscaans decor als in een versnelde film langs je heen te laten schieten. Gevoelsmatig is er altijd en overal plenty trekkracht. Vanaf 3.500 toeren is er al 110 Nm koppel beschikbaar, oplopend tot een goed gevoerd tapijt van 140 Nm tussen pakweg 6.500 en 7.500 toeren. Nadrukkelijk soepel dus, al wil de KTM onder de 2.500 toeren nog wel eens nukkig met zijn ketting slaan. Doorhalen tot bijna 9.000 toeren, waar de maximale 160 paarden worden losgelaten, kan, maar daar leent de testroute, waar je de rechte stukken haast met een vergrootglas moet zoeken, zich niet echt voor. De tweede, derde en vierde versnelling zijn voldoende om je hier met bovengemiddeld geweld van bocht naar bocht te lanceren. Met de quickshifter uit het Travel Pack laten die versnellingen zich trouwens heel vanzelfsprekend vinden, zowel bij op- als terugschakelen. Alleen de neutraalstand speelt af en toe verstoppertje. Zo’n quickshifter is een uitkomst bij rustig toeren en ideaal bij een partijtje blazen achter een op hol geslagen voorrijder.
Bij al dat (sportieve) geweld zou je haast vergeten dat je op de 1290 Super Adventure S zo recht zit als een keizer op zijn troon. Topcomfort met een breed en weldadig gevoerd zadel en een aangename kniehoek. Bovendien kun je nog spelen met de zithoogte en de positie van voetsteunen en stuur om de zit verder te finetunen. Ook de ruit is met twee handige draaiknoppen in hoogte verstelbaar. Met een lengte van 1.85 meter is de laagste stand eigenlijk al ideaal en wordt de rijwind turbulentievrij van bovenlichaam en hoofd weggehouden. In de hogere standen begint het dan al snel te bulderen, maar dat is vaak een kwestie van persoonlijke voorkeur en postuur. En een kwestie van experimenteren dus.
Onder de streep heerst de nieuwe 1290 Super Adventure S als een machtige keizer over het wegennet van Corsica. De KTM koppelt de luxe en het comfort van een groottoerist aan een enorm veelzijdig motorblok en rijwielgedeelte. Ontspannen toerend de horizon achterna of als een alfamannetje jagend op supersports en ander loslopend wild, u vraagt, de KTM draait. In beide gevallen met verve en dat is precies wat de Oostenrijkers met deze machine voor ogen hadden. Maar een keizerlijke troon heeft wel zo zijn prijs, want met een prijskaartje van € 19.120,- is de Super Adventure S geen koopje. Al blijft er dan ook werkelijk niets meer te wensen over….
TECHNISCHE GEGEVENS KTM 1290 ADVENTURE S
MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder 75° V-motor, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via slepers, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 52 mm, geregelde katalysator, 450 watt dynamo, accu 12 V/11,2 Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling met anti-hop, zesversnellingsbak, kettingaandrijving, secundaire overbrenging 42:17.
Boring x slag 108,0 x 71,0 mm
Cilinderinhoud 1.301 cc
Compressie 13,1 : 1
Max. vermogen 118 kW (160 pk) bij 8.750 tpm
Max. koppel 140 Nm bij 6.750 tpm
RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 48 mm, elektronisch verstelbare in- en uitgaande demping, aluminium swingarm met monoschokdemper, volledig elektronisch verstelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 267 mm met tweezuiger remklauw, ABS.
Aluminium gietwielen 3.50 x 19; 5.00 x 17
Bandenmaat 120/70ZR19; 170/60ZR17
Banden in test Pirelli Scorpion Trail II
MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.560 mm, balhoofdhoek 64,0°, naloop 120 mm, veerweg v/a 200/200 mm, zithoogte 860-875 mm, drooggewicht 215 kg, tankinhoud 23 liter.
Garantie 2 jaar
Kleuren zwart, oranje/wit
Prijs NL € 19.120,-/B € 16.850,-
INFO NEDERLAND KTM Nederland, tel. 024-328 77 88, www.ktm.nl
INFO BELGIË KTM Belgium SA, tel. +32 (0)10471140, www.ktm.be