Motornieuws 2017: MV Agusta RVS#1
Ontworpen door CRC (Castiglioni Research Center), gevoerd onder de naam MV Agusta en gebouwd door Reparto Veicoli Speciali (een speciale afdeling binnen MV Agusta die zich uitsluitend richt op exclusieve, custom made motoren), je kunt niet zeggen dat de Italianen bij de ontwikkeling van deze RVS#1 over één nacht ijs gingen. Wat je overigens ook wel terugziet trouwens, want wat is dit een fraai gevormde bella signora. Én snel ook nog, als een soort Dafne Schippers op twee wielen. Basis van de #1 is een Brutale Dragster 800RR, en hoewel je de grove lijnen van de ook al bijzondere basis nog altijd duidelijk in het design terugziet, geniet de RVS#1 toch wel een duidelijk hoogwaardiger uitstraling. Ook niet verwonderlijk, want de vele titanium, carbon en aluminium componenten (o.a. uitlaatsysteem, voetsteunen, rem-/schakelset, hendels etc.) werden niet zomaar bij een toeleverancier uit het schap getrokken, maar exclusief ontworpen voor de #1. Speciaal woord van dank gaan daarbij uit naar de fraaie spaakwielen met opvallend grof geprofileerd Pirelli MT60RS schoeisel, die het geheel een extra ruige uitstraling geven.
Het vele gebruik van licht materiaal heeft ook zo zijn weerslag op het gewicht, droog zet de driecilinder namelijk slechts 160 kilo op de weegschaal, acht minder dan de 800RR. Niet veel, zeker in combinatie met het potente blok op papier in ieder geval goed voor bijzonder lichtvoetig stuurwerk. Middels aanpassingen aan onder meer nokkenassen, klepgeleiders en gasstroming ademt deze conform Euro4-restricties uit en is daarbij goed voor maximaal 140 pk. De RVS#1, duidelijk herkenbaar aan het ‘red-eyed skull’-logo dat her en der op de motor prijkt, wordt echter standaard geleverd met een speciale Racing Parts Kit, dat onder meer een alternatieve einddemper en ECU met race mapping bevat, waarmee het vermogen wordt opgekrikt naar 150 pk. Verder kenmerken van de exclusieve driecilinder: volledig instelbaar rijwielgedeelte, uitgebreide elektronica met onder meer meervoudige tractiecontrole, wheeliecontrole, ABS en een quickshifter (op en neer) en een state-of-the-art Brembo rempartij.
Exclusief beestje dus wel, met een navenant exclusief prijskaartje (het blijft wel een MV tenslotte), de enkel op bestelling, in een gelimiteerde oplage gemaakt RVS#1 gaat namelijk € 41,299,00 kosten. Mocht je nu toevallig dat geld in een oude sok op zolder hebben liggen, dan ben je er nog niet. Wil je namelijk überhaupt in aanmerking willen komen om er eentje te mogen kopen, dient er namelijk al een MV in je garage te staan. Het gaat blijkbaar weer erg goed met de firma…