+ Plus

Occasion: Kawasaki Versys 1000

Wie aan een dikke allroad denkt, denkt meestal aan 19 inch wielen, twee cilinders en een wit/blauw logo. Maar het kan ook anders. Veel voordeliger ook, zoals deze Kawasaki lat zien. Een tip voor de understatement-koper!

Laten we uiterlijk vertoon eens buiten beschouwing laten. De exotische cycloop-snoet van de Versys 1000 is binnen de fangemeenschap al genoeg over de tong gegaan en door de fabrikant vervolgens alweer opvallend snel terzijde geschoven. Al in het vierde verkoopjaar (2015) maakte deze allroad namelijk compleet gerenoveerd een doorstart. Bij de volledig nieuwe stroomlijnarchitectuur mocht eigenlijk niet eens van een facelift worden gesproken, want er is uiterlijk geen kunststof onderdeel hetzelfde gebleven. En zie daar, de verkoopcijfers schoten ineens omhoog.
Daarbij is er aan het basiskarakter van de Versys eigenlijk niets veranderd. Waarom ook? Daar viel van begin af aan al weinig op aan te merken. Lovenswaardig is vooral de wijze waarop de groenen zich vanaf 2012 in dit segment hebben genesteld. Natuurlijk hadden ze in Japan een model op de markt kunnen zetten dat zich sterk op de GS, het alfamannetje in dit segment, richtte en dan met een uiterst scherpe prijs wat dwalende kopers op kunnen pikken. Maar in plaats daarvan toonde Kawasaki moed, transplanteerde het de vette viercilinder van de Z1000 in een hoogpotig 17-inch-rijwielgedeelte en gaf het een duidelijk statement af: 250 kilo wegende allroads voelen zich het meest op hun gemak op goed asfalt. Wie wil er met zo’n brok motorfiets überhaupt nog het terrein in?

Met de vergeleken met de Z1000 tammere afstelling deed Kawasaki met de viercilinder voor de Versys een gouden greep: minder topvermogen (118 in plaats van 137 pk) en wezenlijk meer punch in het lage- en middentoerenbereik bleken ideaal voor de gemiddelde asfaltsurfer. Ook het extreem handelbare rijwielgedeelte sloot naadloos aan bij het wensenpakket van de clientèle. En aan Versys-rijders met reisplannen was ook in ruime mate gedacht: comfortabel duozadel, uitstekende (en instelbare) windprotectie, een royale beladingscapaciteit en een bagageoplossing af-fabriek.
Het geheel staat als uiterst solide bekend en vormt een uitgebalanceerd geheel, wat de Versys 1000 tot de perfecte oplossing voor kilometervreters maakt. En dankzij het extreem voordelige instaptarief, ook als occasion, kun je volop over exotische motorbestemmingen mijmeren.

Lees meer over

Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Alpenmasters 2024 (3) – Finale

Alpenmasters 2024 (3) – Finale

19 september, 2024

Bij de Alpenmasters is het als bij een EK of WK voetbal: iedereen wil uiteindelijk door naar de finale. Acht ...