+ Plus

Occasion – BMW R nineT

We durfden het al nauwelijks meer te hopen, maar BMW is ook in staat om hartslagverhogende motorfietsen te bouwen. Sinds 2014 bekoort deze machine met – voor de Duitsers zelf – misschien wel de meest vreemde typeaanduiding uit de BMW-geschiedenis de liefhebbers van het puristische motorrijden.

Woordspelingen, bij voorkeur in combinatie met een andere taal en speels gebruik van kleine en hoofdletters, hebben maar zelden kans van slagen. Vaak worden ze verkeerd begrepen, zoals in dit geval door de Duitsers zelf: nineT – ‘nein, Tee’…. Maar goed dat dit zo’n beetje de enige echte onvolkomenheid was, die BMW zich bij het verjaardagsgeschenk ter gelegenheid van het 90-jarig jubileum permitteerde. De rest is namelijk buitengewoon geslaagd. Als we de geruchten mogen geloven, werd in voorbereiding op de feestelijkheden de jarenlang zo verslofte designafdeling van de Duitsers nieuw leven in geblazen. Sinds het afscheid van de legendarische Hans A. Muth (R90S, R100RS) begin jaren tachtig leek design immers jarenlang het ondergeschoven kindje bij BMW. Hoe dan ook: de R nineT sloeg bij de presentatie in als een bom: blinde bestellingen, inclusief alle leverbare accessoires, en ellenlange levertijden – wanneer hadden zat bij BMW voor het laatst meegemaakt? De basis voor het succes werd waarschijnlijk gelegd door het feit dat de ontwerpers van de R nineT purisme niet hebben verward met retro. Met retro alleen red je het tegenwoordig immers niet. Mooie, maar verkooptechnisch toch wat bloedeloze citaten uit het verleden waren bijvoorbeeld de Kawasaki W650 en de Triumph Thruxton.
BMW was echter zo slim om niet alleen te citeren, maar een stijlmix van ‘Best-of’ uit verschillende motortijdperken op de wielen te zetten. En dat gecombineerd met een potent motorblok en een zo gelikt mogelijk design. Een dikke upside-down voorvork, forse 320 millimeter schijfremmen met Brembo monoblock-remklauwen, en dat gegarneerd met de laatste generatie van het luchtgekoelde en haast goddelijk klinkende boxer-blok en veel liefdevol gemaakte details. Deze motorfiets is niet retro, maar wonderbaarlijk puur. Dik drie jaar na zijn lancering wisselen de eerste exemplaren van deze bestseller als occasion van eigenaar. En dat voor nog steeds stevige prijzen.

MARKTSITUATIE
Veel vraag, stabiele prijzen, hoge doorloopsnelheid – gebruikte R nineT’s zijn de lievelingetjes van occasionverkopers. Ook modellen van de eerste serie en ex-huurmachines staan in de regel niet lang stil. Het aanbod begint grofweg bij zo’n € 13.000,-. Met een beetje geluk vind je na wat speurwerk buiten de geijkte paden voor dat bedrag een kale R nineT uit 2014 met een beetje levenservaring (meer dan 10.000 kilometer). Rond de € 14.000,- à € 14.500,- ligt het kilometrage in de meeste gevallen onder de 10.000 kilometer en heel soms nog onder de 7.000. Bovendien gaat het haast altijd om motoren van de eerste eigenaar. Ook tref je op deze exemplaren vaak wel één of meerdere accessoires aan (spiegels, knipperlichten, duo-cover), maar dan schiet de vraagprijs meestal wel een stukje door de € 14.000-grens. In het hoogste prijsniveau (vanaf zo’n € 15.000,-) vind je de meest frisse machines (minder dan 5.000 km) en eigenlijk altijd wel voorzien van diverse extra’s. Boven dat bedrag wordt de lucht voor verkopers wel erg dun en tref je eigenlijk alleen nog maar mooi gemaakte specials.

Lees meer over

BMW Kawasaki Triumph R nineT

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...