+ Plus

WK Superbike Aragon, Spanje

Eindelijk moest na vijf races Jonathan Rea het hoofd buigen voor een sterkere rijder. Chaz Davies bracht in Aragon de wereldkampioen zijn eerste nederlaag van 2017 toe. Michael van der Mark kon met twee vijfde plaatsen terugkijken op zijn beste weekend op de Yamaha tot nu toe. Voor een fraai Nederlands succes zorgde Scott Deroue. Hij won de allereerste World Supersport 300-race.

In 2013 won Chaz Davies als BMW-rijder al beide races op de snelle 5 kilometer lange baan en daarna volgden nog drie overwinningen op Ducati. Zo verwonderlijk was het dus niet dat Jonathan Rea ondanks zijn ongeslagen status in 2017 met enige terughoudendheid aan het eerste Europese WK Superbike-weekend begon. Het zat favoriet Davies echter niet mee in de trainingen, toen hij door technische problemen bijna een hele sessie verloor. Desondanks veroverde de Ducati-coureur de pole, met naast zich Rea en de zieke Tom Sykes op de eerste rij. Direct was duidelijk dat de strijd ook tussen Davies en Rea zou gaan. Hoewel de regerende wereldkampioen kort op kop zat, werd hij al snel afgelost door kopstarter Davies. Die maakte optimaal gebruik van de betere trekkracht onderuit van zijn dikke V2, maar het zou niet genoeg zijn. Terwijl de als vierde gestarte Marco Melandri na een paar ronden Sykes passeerde en vijfde man Xavi Fores van een brandende Ducati moest springen, ging Davies drie ronden voor het einde in de fout, net nadat hij zich weer voorbij Rea had geremd. Hoewel kostbare punten verloren gingen, mocht Davies nog van geluk spreken dat hij niet gewond raakte toen hij met zijn been bekneld raakte onder zijn machine. Rea boekte zo voor Melandri en Sykes dankzij zijn vijfde seizoensoverwinning de 200e zege voor een Britse rijder in het WK Superbike; hij stond ook al in de boeken als de man die voor de honderdste winst zorgde.
Weer bleek de negende startplaats in de tweede race (de winnaar van race 1 start vanaf de negende plaats in de tweede wedstrijd) geen ernstige belemmering te vormen voor Rea op zondag. De tot polesitter gepromoveerde Alex Lowes – hij was knap als vierde gefinisht in de openingswedstrijd – werd al na drie ronden kopwerk afgelost door Rea. De opmars van Davies was echter minstens zo indrukwekkend, want vanaf de tiende startpositie gekomen passeerde hij na tien ronden teamgenoot Melandri en sloot aan bij Rea. Twee ronden later eiste Davies de kop op. Toen ook Melandri het Rea lastig begon te maken, kon Davies een beslissende voorsprong pakken. Toch bedroeg het verschil tussen hem en Rea minder dan een halve seconde. Melandri reed naar toch ook al weer vierde podium in zes races. Een dag later kwam de Italiaan hard ten val tijdens een test op Aragon en blesseerde zijn nek. “Dat hadden we even nodig na zo’n moeizaam weekend”, vond winnaar Davies. Rea had na zijn eerste nederlaag van 2017 huiswerk voor de Kawasaki-technici. “Ik mag niet klagen, maar op sommige plekken waren we kansloos ten opzichte van Chaz”, constateerde hij. “Het was goed om de hele race met hem samen te rijden om te zien waar we zwakker waren.”

Michael van der Mark werd twee maal vijfde in Aragon. Op zaterdag kwalificeerde hij zich als zevende en nadat hij Leandro Mercado was gepasseerd en Fores uit was gevallen, leek hij op weg om als beste Yamaha-coureur te finishen. Alex Lowes bewees echter op dit moment toch over meer snelheid te beschikken op de R1. Gecrasht op vrijdag en geremd door een vervaarlijk rokende machine in de Superpole bleek de Brit ongebroken. Vanaf de twaalfde startpositie kwam Lowes knap naar voren en stak in de veertiende van achttien ronden teammaat Van der Mark voorbij. Dankzij Davies’ crash werd de Nederlander toch nog vijfde. Hoewel hij kansloos was tegen de Kawasaki’s en Ducati’s en ook geen antwoord had op Lowes’ aanval was Van der Mark tevreden. “We hadden het moeilijk met het vinden van een goede set-up in de laatste vrije training, maar in de Superpole was P7 goed”, aldus de Rotterdammer. “Mijn start was oké maar na twee-derde van de race had ik moeite om het tempo vast te houden. Alex kwam me voorbij en ik kon hem niet bijhouden, maar het gat was niet zo groot. Ik was echt tevreden met de vijfde plaats. Ik hoop op zondag langer mee te kunnen met de kop.”
Dat gebeurde inderdaad. Naast Lowes mocht Van der Mark in de slotwedstrijd als tweede starten en de twee Yamaha-mannen deden zo’n zeven ronden serieus mee aan kop. Van der Mark kreeg de vierde plaats in handen toen Lowes misschakelde en rechtuit moest. Wel raakte van der Mark daarna de aansluiting kwijt. Twee ronden voor het einde moest hij aan de kant voor Sykes. “We hebben zeker een stap voorwaarts gezet”, meende Van der Mark, die van de negende naar de zesde plaats klom in de WK-stand. “Aan het einde wilde de voorband niet meer. We hadden voor de softere optie gekozen, maar ik denk dat de erg harde wind ons niet erg hielp. Maar ik ben blij met de vijfde plaats.”
Op maandag klokte Van der Mark achter Sykes, Rea en Davies de vierde tijd tijdens de test; een mooie opsteker voor zijn komende thuisrace in Assen. Het Ten Kate Honda-team zal daar ook hopen op betere tijden. Nicky Hayden finishte op zaterdag nog als tiende achter teamgenoot Stefan Bradl, maar viel uit op zondag. Bradl kwam toen niet verder dan de twaalfde plaats.

Scott Deroue verdiende een plaatsje in de geschiedenisboeken als de winnaar van de eerste World Supersport 300-race. Dat ging niet zonder slag of stoot, want eerst kwam de 21-jarige Deroue met de hakken over de sloot terecht in de SP2, de kwalificatie voor de beste twaalf rijders. Daarin verraste hij met de snelste tijd, maar een overwinning leek na een aantal ronden op zondag te hoog gegrepen. Deroue viel zelfs terug naar de achtste plaats, maar bleek niet van zijn stuk te brengen. Met vlijmscherp stuurwerk meldde hij zich anderhalve ronde voor het eind aan kop en hoewel de MTM-Kawasaki-rijder die leidende positie weer verloor, sloeg hij in de laatste ronde op prachtige wijze toe. Robert Schotman leek ook kans te maken op een podium, maar in de voorlaatste ronde crashte hij. Een ronde later ging ook Ruben Doorakkers onderuit.

Lees meer over

BMW Ducati Honda Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...