+ Plus

Test 11 H7-lampen

De poppetjes staan klaar: elf H7-lampen. Speelveld is de koplamp van een Kawasaki Z800. Met welke strategie willen de verschillende lampenfabrikanten punten scoren? Een hoge lichtopbrengst of een lage prijs? Er kan er slechts één winnen.

De lichtkegel is enorm, de donkere weg straalt als op een helverlichte dag. Het is nauwelijks voor te stellen dat een koplamp van een motorfiets zo veel licht in de duisternis kan brengen. Het is de Xenon-koplamp van een BMW-toerfiets, waarvan de koplamp bijna net zo groot is als een klein formaat reiskoffer. Niet zo gek dus, dat bij dit forse onderdeel de forse reflector de lichtbundel bijzonder goed op het wegdek laat schijnen. Bijna 70 meter reikwijdte en bij 40 meter nog steeds een sterkte van meer dan 20 Lux, een topwaarde! Lukas Küpper is lichtexpert bij de firma Lumileds in het Duitse Aken, verricht de laboratoriumtesten voor deze praktijktest en wilde ons op een op een projectievlak gestileerde weg gewoon eens laten zien waartoe een motor-koplamp met een goede lamp allemaal toe in staat is. Minstens zo goed als een autokoplamp dus.
Voor eigenaren van een andere motorfiets dan deze toermachine van BMW betekent dit niets meer of minder dan: jammer, maar helaas. Want de lichtsterkte en reikwijdte van standaard koplampen met H7-lampen – en daar gaat het om in deze vergelijkingstest – komen nauwelijks bij deze waarden in de buurt. En dat terwijl er altijd twee H7-lampen in een koplamp zitten, één voor het dimlicht en één voor het grootlicht. Daarnaast blijkt ook dat de reflectoren bij H7-koplampen vaak niet heel groot zijn en het licht daardoor zwakker wordt verdeeld. Ter vergelijk: de slechtste lampen, gemonteerd in de (test-)koplamp van de populaire Kawasaki Z800, hebben vaak al onder de 40 meter aan kracht verloren. En minstens 20 Lux – dat werd maar zelden boven 25 meter gemeten. Wat vergeleken met high-end Xenon-verlichting dus voor behoorlijk duistere lichtomstandigheden zorgt en een echt nadeel is. Bij het tijdig herkennen van hindernissen of een gevaarlijke situatie op een donker traject telt immers iedere meter!

Tussen de geteste H7-lampen onderling zijn echter ook flinke verschillen waarneembaar. De zwakste lamp schijnt een goede 40 meter ver, de beste meer dan 50 meter. Al naar gelang de snelheid kan de rijder beduidend vroeger reageren en het ergste, een ongeluk, wellicht vermijden. Goede verlichting is dus ook bevorderlijk voor de veiligheid. Dat is absoluut iets om rekening mee te houden, voor je de eerste de beste vervangingslamp koopt als de originele lamp de geest heeft gegeven.
Nu we het toch over de originele lamp, ofwel ‘OEM’-lamp, hebben: motorfabrikanten hechten er waarde aan dat die originele lamp een zo lang mogelijke levensduur heeft. Voor een dealer is het immers niet bepaald prettig als een klant met een nog nieuwe motorfiets al vrij snel met een doorgebrande lamp op de stoep staat.
H7-lampen met de langste levensduur houden het in de regel een dikke 1.000 uur vol. Als je er van uit gaat dat je bij een rustig ritje over secundaire wegen een dikke 50 kilometer in een uur tijd aflegt, dan staat een lampwissel puur theoretisch bekeken pas na 50.000 kilometer op de planning. Vermoedelijk dus pas na een paar jaar. In de praktijk spelen echter ook temperatuurschommelingen, weersomstandigheden, voertuigvibraties en nog vele andere factoren een rol. Bovendien is het ook afhankelijk van de vorm van het koplamphuis in welke mate de lamp in zo’n afgeschermde ruimte opwarmt. De fabrieksopgaven voor wat betreft de levensduur van een lamp zijn puur gebaseerd op laboratoriumproeven, waarbij een lamp langdurig is ingeschakeld. Simpeler gezegd: des te feller een lamp brandt, des te heter een lamp wordt en hoe eerder het licht uit gaat, letterlijk dus….
Voor een lampenfabrikant is het dus de kunst om een zo goed mogelijke lichtsterkte te combineren met een zo lang mogelijke levensduur. Om de beste balans te vinden, hebben grotere fabrikanten als General Electric (onder andere toeleverancier van Bosch), Osram en ook Philips de beschikking over een eigen lichtlaboratorium. Ze kunnen het zich daarom veroorloven om concrete en vergelijkbare opgaven voor de levensduur van hun lampen te doen. Zo geeft Philips voor de lichtsterke testwinnaar X-treme Vision een levensduur van 450 uur op, maar de zwakkere variant Vision Moto moet het daarentegen zelfs een dikke 100 uur langer volhouden. Van hetzelfde laken een pak bij Osram: 550 uur voor de standaard lamp, slechts 300 uur voor fellere en daardoor betere H7 Night Breaker Unlimited. Bij de goedkopere concurrenten zoek je als consument meestal vergeefs naar zulke opgaven – een slecht teken. De kwaliteit van een H7-lamp is voor leken in ieder geval nauwelijks te achterhalen: hoogwaardig kwartsglas, een uitgekiende gasvulling en een daarbij passende gasdruk – hoe kun je het ook weten? Maar als in het donker de weg voor je maar matig wordt verlicht of als de vervangende lamp al snel weer moet worden vervangen door een defect, dan weet je weer dat goedkoop net zo makkelijk duurkoop kan zijn.

MOTOPLUS CONCLUSIE
Eerst het goede bericht voor de centenknijpers onder ons: als je werkelijk iedere cent wilt besparen, vooruit dan! De goedkoopste lampen (Hein Gericke en Lidl) komen ook nog aardig voor de dag. Ook de andere lampen, die per stuk minder dan tien euro kosten, zijn van hetzelfde niveau als OEM-lampen. Daarbij moet je je wel bedenken dat de standaard lampen vaker op levensduur worden ontwikkeld en de lampen vaak een zwakker lichtbeeld geven. Een echte update voor de verlichting van je motorfiets bereik je door je lampen te vervangen door topproducten van Bosch, Osram en Philips. Die kosten een stukje meer, maar dat betaalt zich onder de streep zeker uit.

Lees meer over

BMW Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...