Warmdraaien 6 – 2017
Motorrijden is weer hot! Vergeet parachutespringen en bungy jumpen, dat is oude economie en zo 2014. Liefst één op de vijf Nederlanders heeft motorrijden namelijk hoog op zijn ‘bucketlist’ staan en wil ooit leren motorrijden en/of een mooie motorreis maken, zo blijkt uit onderzoek dat bureau Multiscope voor de Motorbeurs Utrecht verrichte. Maar ook de jongste generatie, inderdaad de lang als verloren beschouwde smartphone-generatie, wil weer op een motorfiets gezien worden. Die positieve ‘vibe’ was op de beursvloer van de afgelopen Motorbeurs Utrecht al goed voelbaar, maar wordt ook cijfermatig onderschreven door een analyse van de CBR-gegevens door de Bovag. Afgelopen jaar slaagden namelijk maar liefst 25.011 mensen voor het motorrijexamen, dat is op zich al een stijging van 12 procent vergeleken met 2015, maar interessanter is dat het aantal geslaagden onder jongeren tussen 20 en 24 jaar maar liefst met een explosieve 47 procent is toegenomen.
Dat betekent niet alleen dat er straks veel minder grijze en kale koppen, zoals die van ondergetekende, onder een helm vandaan komen bij een zonnig terrasje, maar – belangrijker – ook dat die jongeren zich niet door de in 2013 ingevoerde nieuwe rijbewijsregelgeving laten weerhouden om op de motor te stappen. Die richtlijn schrijft immers voor dat jongeren vanaf 18 jaar met een A1-rijbewijs eerst ervaring opdoen met een lichte motorfiets met maximaal 11 kW vermogen, waarna vanaf 20 jaar het A2-rijbewijs volgt voor motoren met maximaal 35 kW vermogen, en pas vanaf 24 jaar op een motorfiets met vol vermogen mogen stappen. Een kostbare drietrapsraket voor jongeren dus, want wanneer je vanaf 18 jaar in deze rijbewijsmolen stapt, moet je immers drie keer praktijkexamen doen voor je carte blanche hebt voor wat betreft je motorkeuze. Daarmee neemt Nederland binnen Europa niet alleen een status aparte in, maar de invoering van deze richtlijn temperde aanvankelijk ook het enthousiasme om te gaan motorrijden. Na een run op het motorrijbewijs in de laatste maanden van 2012 zakte de animo in 2013 en 2014 behoorlijk. Niet zo gek, want de smartphone en het bijbehorende abonnement nemen immers al een flinke hap uit het vaak toch al beperkte budget.
Maar gelukkig is er blijkbaar ook een groeiende groep jongeren, die koste wat kost wél op die motor wil en de starre rijbewijswetgeving voor lief neemt. Met name dus de groep die vanaf het A2-rijbewijs instroomt. En daarbij mogen er ook best wat credits richting de motorfabrikanten, want om die vaak zelfbewuste jongeren überhaupt aan je te binden, moet je ze wel iets aansprekends te bieden hebben. Daar zijn die fabrikanten toch meer dan behoorlijk in geslaagd. Waar dit soort lichte motorfietsen in een nog niet zo heel ver verleden in de regel uitgesproken grijze muizen waren, waar je inderdaad niet op gezien wilde worden, zijn het tegenwoordig juist vaak heel uitgesproken karakterkoppen, die in steeds meer segmenten vertegenwoordigd zijn en qua looks haast naadloos aansluiten op hun zwaardere stalgenoten. Bovendien zijn het al lang niet meer uitsluitend de Japanse fabrikanten, die lichte motoren een prominente plek in hun line-up geven. Ook BMW, Ducati en KTM zijn tegenwoordig behoorlijk actief in het lichte segment. Nu moeten we de kop natuurlijk niet in het zand steken als het om de drijfveren achter die aanwezigheid gaat, want de overgrote meerderheid van die lichte motoren is primair bedoeld voor de alsmaar uitdijende Aziatische markt. Maar als het als prettig neveneffect heeft dat het bij ons in Nederland als een katalysator werkt om jongeren weer meer op motor te krijgen, dan staan er onder de streep alleen maar winnaars!
Jeroen Hidding, adjunct-hoofdredacteur MotoPlus