Engelse lekkernij: Norton V4
Norton, de naam is groot, de verkoopaantallen van de fabrikant, die momenteel met de Commando 961 (in verschillende uitvoering dat wel) feitelijk slechts één model in haar portfolio heeft, zijn echter bescheiden. Daaraan zal ook de onlangs in Birmingham onthulde nieuwe V4, die er in een SS en RR uitvoering komt, helemaal niets veranderen, al was het alleen al omdat er in eerste instantie komend jaar slechts 450 stuks van beide in totaal zullen worden gebouwd.
Op zich jammer, want indruk maken doet de eerste rasechte superbike van dit Britse traditiemerk zeker. Het 16-kleps blok is volledig in eigen beheer ontwikkeld en maakt de sier met indrukwekkende cijfers. De 72° V4 met een cilinderinhoud van 1.200 cc (boring x slag 82,0 x 56,8 mm) en een compressieverhouding van 13,6 op 1, schudt namelijk meer dan 200 pk uit de mouwen, waarbij het koppel piekt met 130 newtonmeter bij 10.000 toeren. Dat maakt niet alleen indruk op papier, ook op het asfalt. De nieuwe V4 is namelijk een directe afgeleide van de SG5 racer waarmee Norton dit jaar aan de TT op Man deelnam en waarmee het naar een zevende plek in de Superbike TT reed, waarbij het bijna de historische 131mph-grens haalde.
Om al het motorische geweld enigszins gepast op de openbare weg te kunnen benutten, is de V4 behangen met een zeer uitgebreid scala aan de meest moderne en dure elektronische hulpmiddelen, met een zes-assige IMU als stralend middelpunt. Aan boord ook een hypermodern TFT touchscreen, waarop je onder meer kunt zien wat er achter je gebeurt. Spiegels ontbreken namelijk, een achteruitkijkcamera neemt die honneurs namelijk waar. Van de V4 RR met een gegoten aluminium frame, die € 33.500,00 gaat kosten, wordt de eerste lichting van 250 stuks in 2017 geproduceerd. De exclusievere V4 SS met een met de hand gemaakt aluminium frame komt er in een gelimiteerde oplage van 200 stuks, deze staat in de showroom voor € 52.500,00. Voor je alvast de spaarrekeing van de kinderen gaat plunderen, de SS is al uitverkocht!
Info: www.nortonmotorcycles.com