Nieuws

Warmdraaien 24 – 2016

Het tiende jaar van ons bestaan is voorbij gevlogen. Met name de laatste weken was het topdrukte op onze redactie omdat we naast deze MotoPlus nog drie prachtige andere bladen hebben gemaakt: MotoPlus XL, Noppennieuws 6 en de Dakar Gids 2017. Deze liggen nu in de winkel, dus mocht je nog leesvoer zoeken voor de komende Kerstdagen, dan kan ik ze van harte aanbevelen! Net als een cadeau-abonnement voor je buurman of je motormaat, die jouw blad altijd komt lenen….

Ondanks het matige en natte voorjaar werd 2016 toch een prima motorjaar. Vooral in het najaar hebben we nog heerlijke weekenden gehad waarin het subliem motorrijden was. Samen met de aantrekkende economie zorgde het voor stijgende motorverkopen. En met een hele vloot aan spannende nieuwe modellen lijkt 2017 dus bij voorbaat al niet meer stuk te kunnen!

 

Die aantrekkende economie zorgde trouwens afgelopen weken voor het ene record na het andere. Filerecords wel te verstaan, want op de Nederlandse en Vlaamse snelwegen was het meer stilstaan dan rijden. Ik had bijvoorbeeld het genoegen om op een regenachtige woensdag om 16.00 uur vanuit Frankrijk bij Antwerpen aan te komen, om bijna drie uur later de Antwerpse Ring weer te verlaten…

In Nederland was het al niet veel beter; november was een dramatische filemaand. Op Radio 1 werd tijdens één van die avondspitsen uitgebreid gediscussieerd over mogelijke oplossingen, maar daarin miste ik de motorfiets. Ik weet het: de motor is lang niet in alle gevallen een alternatief voor de auto, maar ik zie bijna iedereen alleen in de auto zitten en 15 vierkante meter asfalt bezet houden. Als 10% van die mensen overgehaald kan worden om de motor of scooter te pakken, ziet het er meteen anders uit op de snelweg!

Daarvoor zou bijvoorbeeld per direct de BPM en de motorrijtuigenbelasting op motorfietsen geschrapt kunnen worden. En maak elk jaar één complete set motorkleding aftrekbaar van de belasting, als extra stimulans om vaker met de motor naar het werk te gaan. Natuurlijk kost zo’n maatregel geld, maar ik weet zeker dat een paar kilometer snelweg verbreden duurder uitvalt. Bovendien is dit een à la minute-oplossing en hoef je niet eerst tien jaar te praten over een nieuw stukje asfalt.

Nu de schonere Euro4-motorfietsen hun intrede doen, wordt er ook op milieuvlak een inhaalslag gemaakt. In een uitgebreid artikel gaan we daar in deze MotoPlus dieper op in. En gaan we nog één keer op pad met een aantal iconen voor wie deze Euro4-horde te hoog is, omdat de fabrikant de technische update blijkbaar niet rendabel acht. Motoren als de Kawasaki W800 en de Yamaha XJR1300 zullen niet langer geproduceerd worden, net als de Suzuki M1800, de Honda CBR600RR, de Harley-Davidson V-Rod, de BMW K1300S en de Aprilia Shiver 750. 2017 is trouwens een overgangsjaar waarin nog wel Euro3 verkocht kan worden. Dat is zo geregeld om te voorkomen dat nieuwe motoren die in de showrooms of in magazijnen staan anders immers in één klap onverkoopbaar zouden zijn.

Achter de schermen wordt de volgende stap – Euro5 – overigens al besproken. In Brussel worden daar op dit moment de eerste piketpaaltjes voor geslagen en wordt januari 2020 als richtdatum genoemd. Vergeleken met vrachtwagens (Euro6) en auto’s (Euro5) waren we wat achterop geraakt, maar dat wordt nu dus razendsnel ingelopen.

Zover is het echter nog niet; eerst maar even genieten van deze MotoPlus. En van de naderende feestdagen. Dat gaan wij ook doen: de eerstvolgende MotoPlus verschijnt op 6 januari. Vanaf deze plaats dus alvast prettige kerstdagen en een heerlijk 2017 gewenst!

Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus

 

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws