+ Plus

Motor van het jaar 2017-verkiezing

Opnieuw kunnen de lezers van MotoPlus hun stem uitbrengen in de grote Europese Motor van het Jaar Verkiezing, die we gezamenlijk met zes Europese zusterbladen organiseren. Afgelopen jaar kozen de MotoPlus-lezers heel verrassend de KTM 1290 SuperDuke GT als totaalwinnaar én winnaar van de toercategorie, terwijl de BMW S1000RR, Ducati XDiavel, BMW R1200GS/Adventure, Yamaha MT-09 Tracer, KTM 1290 SuperDuke R, BMW R nineT, KTM 125 Duke en Yamaha TMAX als categoriewinnaars werden gekozen door ruim 4.500 Nederlandse en Belgische motorrijders.
De kandidatenlijst voor de Motor van het Jaar 2017 vind je op de komende pagina’s: 208 motormodellen, verdeeld over negen motorcategorieën. Dus vul de stemkaart in of breng je stem online uit met de inlogcode op de stemkaart! Onder alle inzenders verloten we een spiksplinternieuwe Kawasaki Z650!

De keuzelijst van 208 motoren voor de Motor van het Jaar 2017 verkiezing is weer opgedeeld in negen categorieën: Toer/Sporttoer, Supersport, Chopper/Cruiser, Allroad/Offroad/Supermoto, Crossover, Naked bike, Modern Classic, 125cc en Scooter. De vaste MotoPlus-lezers uit Nederland en België kennen de procedure van onze verkiezing inmiddels: met de bijgevoegde stemkaart uit dit nummer – of online via www.best-bikes.eu/nl – kun je je eigen voorkeur aangeven. Het is de bedoeling dat je in elk van de negen categorieën een favoriete motor kiest. Daarnaast geef je aan naar welke categorie jouw persoonlijke voorkeur uitgaat.
Een onafhankelijk instituut telt alle stemmen vanuit heel Europa en stelt de categoriewinnaars per land en voor Europa in totaal vast. Vorig jaar brachten maar liefst 85.000 motorrijders uit heel Europa hun stem uit, waarvan dus ruim 4.500 MotoPlus-lezers. Overall behaalde de BMW R1200GS/Adventure de meeste stemmen in Europa, terwijl de Nederlandse en Vlaamse voorkeur uitging naar de KTM 1290 SuperDuke GT.
In vijf motorcategorieën hadden de MotoPlus-lezers dezelfde motor bovenaan gezet als de Europese voorkeur, maar bij de scooters, de crossovers, de supersports en de toermachines was onze smaak duidelijk anders. In totaal wonnen er drie KTM’s, drie BMW’s, twee Yamaha’s en één Ducati. In MotoPlus 8/2016 publiceerden we de uitgebreide resultaten van de vorige verkiezing.

De stemmen breng je dus uit met de stemkaart in het hart van deze MotoPlus, of online op www.best-bikes.eu/nl. Daarvoor heb je dan de code op de stemkaart nodig. Onder alle inzenders uit Nederland en België verloot MotoPlus een spiksplinternieuwe Kawasaki Z650. Voor de volledigheid: je loot al mee naar deze Kawasaki als je een volledig ingevulde stemkaart opstuurt of online invult. Het is dus niet zo dat je alleen kans maakt op deze nieuwe motorfiets als je ook op de uiteindelijke Motor van het Jaar 2017 hebt gestemd! Het gaat echt om jouw voorkeur en dus niet om wat ‘het grote publiek’ gaat kiezen. En gezien het aantal inzenders ligt je winkans op een nieuwe motor dus rond de 1 op 5.000, dat is een heel stuk beter dan bij de Staatsloterij!
Naast je persoonlijke voorkeur aan motorfietsen kun je op de stemkaart ook je mening kwijt over het imago van de verschillende motormerken middels een kleine enquête. De stemkaart kan zonder postzegel op de bus worden gedaan en moet uiterlijk 31 december 2016 binnen zijn. De uitslag van deze Europese Motor van het Jaar Verkiezing zal in MotoPlus nummer 7 van 31 maart 2017 bekend gemaakt worden.
Er is een keuzelijst opgesteld van 208 motoren. Elke motor heeft zijn eigen code (een letter en drie cijfers), die je op de stemkaart of online kunt invullen. Alle ‘genomineerden’ zijn modellen zoals die in 2017 leverbaar worden. Op de komende pagina’s staat van elke machine een foto, enkele gegevens en de verkoopprijs in Nederland en België, zoals die bij het ter perse gaan van dit nummer bij ons bekend was. Aangezien het een Europese verkiezing is, is ook deze keuzelijst ‘Europa-breed’ samengesteld: in alle landen waar gestemd kan worden, wordt namelijk dezelfde lijst gehanteerd. Dat verklaart waarom je op deze keuzelijst ook een flink aanbod aan scooters en 125cc-ers aantreft. Dat zijn bij ons weliswaar geen toppers – en soms zijn ze zelfs niet eens leverbaar – maar in een ander deel van Europa zijn het vaak juist gewilde machines. In een aantal gevallen zijn er ook enkele modellen samengevoegd tot één keuzenummer, met name wanneer het model in meerdere uitvoeringen of cilinderinhouden leverbaar is.

Lees meer over

BMW Ducati Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...