Nieuws

Warmdraaien 5/2012

‘Beter goed gepikt dan slecht bedacht’, dat lijkt op dit moment het motto van de Triumph-ontwikkelingsafdeling. Dus zien we steeds meer fabuleuze Engelse driecilinder-motorblokken onder motoren hangen waarbij enige gelijkenis met bestaande machines van een Duits merk niet meer louter toeval kan zijn. Met andere woorden: Triumph staart kwijlend naar het BMW-succes en kopieert gewoon een aantal highlights uit het BMW-gamma. Vergelijk de Tiger 800 maar eens met de F800GS en de nieuwe Tiger Explorer 1200 met de R1200GS. Als klap op de vuurpijl wordt de Triumph Trophy binnen afzienbare tijd nieuw leven ingeblazen en drie keer raden welke motor Triumph daarbij voor ogen had (zie MotoPlus 5).
Vorig jaar was ik rond deze tijd in Zuid-Afrika voor de introductie van de BMW K1600 en tijdens het diner zat ik tegenover BMW Motorrad-baas Hendrik von Kuenheim. Een zeer aimabele persoon, die zich net zo lekker voelt in het driedelige grijs in de Münchense ‘board of directors room’, als in een spijkerbroek of motorpak. Het viel mij op dat hij ècht motorbloed heeft en ook absoluut niet merkenblind is. Hij vertelde openlijk een grote fan van de Ducati Multistrada te zijn. Toch veranderde zijn goede humeur op slag toen de Tiger 800 ter sprake kwam: Von Keunheim betichte de Engelsen openlijk van onbeschaamd kopieerwerk. Benieuwd hoe hij naar de nieuwe Tiger Explorer 1200 en de aanstaande Trophy 1200 kijkt.

Maar moed kan de Engelsen niet worden ontzegd, want ze kozen bij de persintroductie van de Explorer 1200 de aanval. Triumph toonde daar trots de vermogensgrafieken van die nieuwe 1200, in een directe vergelijking met de grafieken van de BMW R1200GS. Het zal je niet verbazen dat de Triumph-driepitter over de hele linie meer vermogen levert dan de BMW-boxer. Da’s net zo logisch als het feit dat Triumph niet de 11 pk sterkere Multistrada als vergelijking nam…
Maar om wat extra olie op het vuur te gooien, meldde Triumph fijntjes dat testmotoren van BMW altijd meer vermogen leveren dat gewone klantenmachines. Oftewel: BMW bedondert de zaak! Met die beschuldiging had Triumph een mooie bliksemafleider in huis; hun eigen kopieergedrag kwam nauwelijks meer ter sprake, opzet geslaagd dus.
Nu zijn we niet helemaal van gisteren, zoals Triumph blijkbaar denkt. En we weten drommels goed dat werkelijk alle merken hun motoren altijd zo ‘optimaal mogelijk’ presenteren voor een rijtest, dus met een perfect afgesteld blok, dito vering en soms zelfs andere banden. Zodat we de motor rijden in diens meest ideale vorm. Samen met ons moederblad Motorrad wordt op dat vlak echter goed een vinger aan de pols gehouden: toen de vermogensmetingen van de BMW S1000RR begin 2010 door de 200 pk gingen, gingen alle alarmbellen rinkelen en werden nadien diverse motoren van lezers en bij dealers uit de showroom gemeten. Met hetzelfde resultaat, plus zelfs flinke uitschieters naar boven! Elk merk weet anno 2012 ook wel dat alle cijfers te controleren zijn en dat je dus geen loze beloftes moet doen, want die komen als een boemerang terug.

Laat ik vooropstellen dat ik geen enkele behoefte voel om hier wel merk dan ook te verdedigen, maar de – tijdens de Explorer-introductie niet te controleren – beschuldigingen van Triumph zijn niet kies. En gaan er voor zorgen dat juist Triumph zelf de komende jaren onder een vergrootglas komt te liggen. O wee als hun Explorer niet zo’n prachtige gladde grafiek produceert als ze ons voorspiegelden…
Het is in mijn ogen erg jammer en bijna zielig dat Triumph dit doet. Dat hebben ze met zoveel uitstekende motoren en zo’n goede prijs/kwaliteitverhouding echt niet meer nodig. Tijd om volwassen te worden en uit te gaan van je eigen kracht, Triumph!

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws