Warmdraaien 22 – 2016
Sinds vorige week bestaat het begrip afleveringskosten niet meer in Nederland. Naar aanleiding van een onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar de prijstransparantie in de autobranche is geconstateerd dat de prijsopgaves niet aan de wettelijke eisen voldoen. De wet zegt namelijk dat onvermijdbare en voorzienbare kosten in de prijs moeten zijn opgenomen. De verkoopprijs moet dus alle kosten die een consument verplicht moet maken voordat hij met een auto weg kan rijden omvatten, anders kan die consument onaangenaam verrast worden. En door het hanteren van totaalprijzen kan de consument de prijzen tussen verschillende merken volgens de ACM ook beter vergelijken. In de praktijk betekent dit dat bij autoprijzen in advertenties en op de prijskaartjes in de showroom de BTW, BPM, leges, recyclingsbijdrage en alle onvermijdbare componenten van de rijklaarkosten in de verkoopprijs moeten zijn opgenomen. En waar in de voorgaande regels dus het woord auto staat, kun je ook ‘motorfiets’ lezen, want die vallen onder dezelfde regels. Vandaar dat veel dealers de afgelopen dagen heel druk zijn geweest met nieuwe prijskaartjes en prijslijsten.
Klik hier als je de volledige column van MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink wilt lezen.