Motornieuws 2017: boxer bewerking
Het eindverslag van de duurtest van de destijds nieuwe, deels vloeistofgekoelde BMW R1200GS (zie MotoPlus 18-2014) staat veel BMW-liefhebbers waarschijnlijk nog helder op het netvlies. En dan niet omdat hij het er zo goed vanaf bracht, integendeel. De test moest zelfs voortijdig worden afgebroken nadat een vastgelopen versnellingsbaklager het blok richting eeuwige jachtvelden verwees. De versnellingsbak van de Beierse allroad was zeker niet gevrijwaard van kritiek, maar daar gaat waarschijnlijk verandering in komen. De Euro4-upgrade van de 1.170 cc boxer werd namelijk aangegrepen om ook de bak flink aan te pakken: schakelwalsbediening, versnellingsbakassen en bijbehorende lagering, alles is nieuw. Daar bovenop ook nog een additionele transmissiedemper op de uitgaande versnellingsbakas voor het opvangen van de belastingpieken, zoals de Adventure-uitvoering deze ook al kreeg. Alle aanpassingen beperken zich uiteraard niet enkel tot de nieuwe GS, maar zal de volledige R-fractie van de Duisters ten deel vallen. Ook de toekomstige eigenaren van de nieuwe speciale Triple Black-uitvoering profiteren van de inspanningen van de Beierse techniek afdeling. Deze optima forma Adventure speelt zich in de kijker met drie verschillende zwarttinten, onderscheidt zich wat betreft standaarduitrusting en techniek echter op geen enkel gebied van de basisversie. Wel wat betreft de prijs, die ligt met € 19.940,- namelijk iets boven die van de basis Adventure (vanaf € 19.550,-). Als laatste is er ook nog wat nieuws op het gebied van opties, zo kunnen alle boxers optioneel worden uitgerust met de rijmodi Pro, bochten-ABS en dynamisch remlicht.
Info: www.bmw-motorrad.nl