Nieuws

Warmdraaien 14 – 2016

Assen blijft verrassen! De 86e Dutch TT kende weer een bizar verloop. Dat begon al met een ongekend spannende Moto3-race, waarin de eerste elf rijders na 22 ronden binnen 1,1 seconde meer naast dan achter elkaar over de finishlijn stoven. Onze enige vaderlandse troef in de GP-racerij, Bo Bendsneyder, pikte goed aan bij deze grote kopgroep en wist uiteindelijk als negende te finishen, zijn hoogste klassering dit seizoen. MotoPlus volgde Bendsneyder het hele TT-weekend: vanaf pagina 88 lees je over de ervaring van de jonge Rotterdammer.

Ook in de Moto2 kregen we een fraaie strijd te zien, die uiteindelijk de allereerste Grand Prix-zege voor de Japanner Takaaki Nakagami opleverde. Maar het spektakelstuk was natuurlijk de MotoGP-race. De 105.000 toeschouwers gingen er maar eens even goed voor zitten onder de paraplu’s en regenponcho’s. De 21 coureurs begonnen op een drijfnatte baan aan een ‘wet-race’, maar de regen werd steeds heviger en in de veertiende ronde besloot de wedstrijdleiding de race te stoppen. Een half uur later, toen de regen minder was geworden, volgde een herstart over 12 ronden en die race werd een verrassende prooi voor de Australiër Jack Miller. Publiekslieveling Rossi gleed na de herstart op kop liggend onderuit; hij was net te gretig op weg naar weer een zege in Assen. Marc Marquez werd nu tweede en hij was door Rossi’s schuiver de morele winnaar, want hij liep in de WK-stand flink uit, mede doordat wereldkampioen Jorge Lorenzo zijn draai niet kon vinden op de Drentse hei en slechts tiende werd.

 

De keuze voor de zondag als wedstrijddag pakte heel erg goed uit: er werden 105.000 bezoekers geteld op zondag en over het hele weekend kwamen er 160.500 toeschouwers naar de TT, een nieuw record. Daarnaast werd de wedstrijd ook op tv in Nederland nog door ruim 800.000 mensen gevolgd via de NOS (dat helaas afhaakte toen de MotoGP werd stilgelegd en het voetballen begon…) en via Eurosport (dat gelukkig wel de hele wedstrijd liet zien).

Ik heb het idee dat de keuze voor de zondag ook per direct is beloond door promotor Dorna: het nog tot 2021 lopende contract werd opengebroken en Assen mag nu tot 2026 de MotoGP organiseren; da’s een felicitatie waard! Met de zekerheid van nog minimaal tien jaar MotoGP in Assen, kan de TT-organisatie de komende jaren maar liefst 16 miljoen investeren in het circuit en in het verbeteren en optimaliseren van de publieksvoorzieningen.

Er kan dan dus ook opnieuw naar de aan- en afvoer van alle wegracefans worden gekeken, want menig raceliefhebber heeft de Moto3-race op zondagochtend gemist omdat het verkeer op de A28 tussen Hoogeveen en Assen volkomen vastliep. De nieuwe snelweg-afslag 31A ten spijt ligt hier nog een schone taak voor de TT-organisatie en Rijkswaterstaat. Al begrijp ik ook wel dat het lastig is om de complete infrastructuur op één drukke dag in het jaar af te stemmen. Op een gegeven moment raken de parkeerplaatsen bij zo’n mega-evenement gewoon vol en als het weer dan ook niet mee wil werken, loopt alles vast. Een paar dagen voor de TT zagen we dat ook rond het optreden van Coldplay in de Amsterdam-Arena; het blijft gewoon lastig als tienduizenden bezoekers allemaal rond hetzelfde tijdstip ergens naar binnen willen.

Volgend jaar allemaal dus toch maar weer op de motor naar Assen, zou ik zeggen. Die motor kun je dan prachtig onderdak stallen; het dak van deze nieuwe motorstalling – met plek voor 14.000 motoren – vormt tevens het grootste zonnepanelenpark op het vaste land. Het nuttige wordt zo prachtig gecombineerd met het aangename! Zelfs Minister Edith Schippers kwam afgelopen TT trouwens op de motor naar Assen, achterop bij haar man op een Harley-Davidson Fat Bob. MotoPlus-medewerker Rens Brandenburg maakte een leuk ‘Onderweg-interview’ met haar (zie pagina 92). Vooral om de vaste vraag: ‘Wat zou je doen als je één dag minister was’, kon ze gelukkig erg lachen…

Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws