Warmdraaien 10/2012
Een wereldreis maken met de motor, wie droomt er (misschien stiekem) niet van? Gewoon de boel de boel laten, je baan opzeggen of een jaartje onbetaald verlof nemen en dan met een creditcard op zak en een minimum aan bagage, een kampeeruitrusting en wat reserveonderdelen in je koffers het been over de buddyseat slaan en de wijde wereld inrijden. Voor de meesten van ons zal zo’n scenario altijd wel een droom blijven, al zijn er toch ook altijd wel weer mensen die de stap wel durven te zetten. Regelmatig tref je in MotoPlus de reisverslagen aan van dit soort ‘avonturiers’ die de wijde wereld in trekken. Het levert vaak prachtige verhalen en schitterende foto’s op, waar wij thuisblijvers even bij kunnen wegdromen.
Ook de 50-jarige Jeffrey Polnaja uit Indonesië is zo’n wereldreiziger. Hij begon zes jaar geleden aan zijn grote avontuur: in het kader van de ‘Ride for Peace (zie ook www.rideforpeace.net) maakt hij een acht jaar durende wereldreis over alle continenten en een afstand van ruim 220.000 kilometer. Hij wil met zijn reis wereldvrede promoten en de verschillende culturen met elkaar in contact brengen; een loffelijk streven. Inmiddels heeft hij al 72 landen bezocht en de komende twee jaar stonden er nog 30 landen op zijn routeplanner. Zijn reis verliep tot dusver zonder problemen, maar wereldreiziger Jeffrey Polnaja maakte kennis met de typische Nederlandse ‘gastvrijheid’: in de nacht van donderdag 3 op vrijdag 4 mei werd zijn witte BMW R1150GS Adventure gestolen bij het Backstage-hotel aan de Leidsegracht in Amsterdam, op steenworp afstand van het politiebureau Lijnbaansgracht. Alsof dat enig verschil zou maken, want volgens de diverse blogs en sites op internet is de motor in de loop van vrijdag nog wel in Amsterdam gesignaleerd, maar werd op meldingen aan de politie geen actie ondernomen. Erg schrijnend allemaal, zo’n fraai staaltje ‘Holland-promotie’. Gelukkig heeft iedereen het hier allemaal veel te druk met het benadrukken wat er in andere landen in de wereld allemaal mis is, om maar geen acht te hoeven geven aan de misstanden binnen onze eigen landsgrenzen.
Want ondertussen begint zelfs een motordiefstal al uit te groeien tot zo’n misstand. Het haalt het natuurlijk niet bij gewapende overvallen, drugsproblematiek en echte criminaliteit, maar juist door dit soort vergrijpen niet serieus aan te pakken geef je de daders een vrijbrief. Maar dat er wat moet gebeuren bewijzen de cijfers. In 2011 werden er precies 1.996 motorfietsen gestolen, dat was weer 7% meer dan in 2010. En de eerste drie maanden van 2012 laten zien dat er sprake is van een stijgende trend: de cijfers lagen alweer 11,6% boven die van 2011. Als deze trend zich doorzet zullen er dit jaar maar liefst 2.200 motoren worden gejat. Even zomaar ergens je motor parkeren kan dus bijna niet meer. En al helemaal niet in Amsterdam, want ongeveer een kwart van alle motordiefstallen vindt daar plaats. Andere ‘diefstalhaarden’ zijn de regio’s Rotterdam-Den Haag, Utrecht en Zuid-Limburg. Het kan trouwens altijd nog erger: er worden ook bijna 17.000 bromfietsen, snorfietsen en bromscooters gestolen. Ofte wel 46 per dag, dat zijn geen geintjes meer! Net als bij de motorfietsen wordt er ook bij bromfietsen- en scooters minder dan 25% van de gestolen voertuigen teruggevonden.
Trouwens ook bij de motordiefstallen voeren de Italiaanse scootermerken de twijfelachtige hitlijsten aan. Bij de echte motorfietsen zijn Honda’s, Yamaha’s en Suzuki’s het meest gestolen, maar daar zijn er natuurlijk ook veruit de meeste van. KTM gaat procentueel aan de leiding: er werden in 2011 73 van die oranje machines gestolen en dat is bijna 1 % van alle gekentekende KTM’s.
Met dit soort cijfers verdient dit kwalijke aspect zeker de aandacht van de overheid. En van de motorrijders: een veilige stalling, een goed slot en eventueel een voertuig-volgsysteem zijn – met een goede verzekering – in 2012 noodzakelijk voor je motorhobby.
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus