+ Plus

Motorkleding reinigen

Net als je motorfiets heeft ook motorkleding van tijd tot tijd onderhoud nodig. Het eerste waar je dan aan denkt is schoonmaken. Het verwijderen van zichtbaar vuil en insecten maakt je textiel of leren pak weer beter toonbaar. Maar er is meer, want ook de ademende waterdichte laag onder het textiel vervuilt na verloop van tijd en verliest zijn functie. En wat denk je van het impregneren van het oppervlak, zodat regen niet tot in het textiel of het leer doordringt?

Persoonlijk vind ik het een afschrikwekkend idee om m’n kostbare textiel Gore-Tex motorpak in de wasmachine te gooien. Ik ben altijd bang dat de ademende laag aangetast wordt of het pak verkleurt, zodat het mooie zwart verandert in bleek grijs. Daarom heeft mijn motorpak, inmiddels drie jaar en 100.000 km in weer en wind gebruikt, deze behandeling nog niet ondergaan. Een bezoek aan Dr. Wack Chemie, de fabrikant van S100-producten, maakt duidelijk waarom die angst ongegrond en een regelmatige wasbeurt juist gewenst is.
Door binnendringend vuil raken de vezels van het ademende membraan, bijvoorbeeld de Gore-Tex-laag, verstopt. Het pak blijft dan nog wel waterdicht, maar de ademende werking, die voor het comfort zorgt, wordt geleidelijk steeds minder. Het pak kan inderdaad gewassen worden ‘op de hand’, maar makkelijker in de wasmachine. Maar dan niet met gewoon wasmiddel en ook geen intensief programma met hoge temperatuur.
S100 heeft een speciaal wasmiddel ontwikkeld, dat niet alleen de buitenzijde van straatvuil ontdoet, maar ook transpiratiegeurtjes verwijdert en de poriën in het ademende membraan weer opent. Gewoon wasmiddel bevat naast de gewenste bestanddelen, zoals oppervlakte actieve stoffen, ontharders en bestanddelen die de kleur ophelderen, ook bleekmiddel, alkalische bestanddelen en enzymen. Die laatsten zijn bijzonder schadelijk voor een motorpak en/of het membraan. Het S100 wasmiddel realiseert z’n reinigende werking met een zorgvuldig in het laboratorium ontwikkelde mix van andere bestanddelen. Dr.Wack adviseert maximaal twee kledingstukken tegelijkertijd in de wasmachine te wassen, bij een temperatuur van 40 graden. Maar raadpleeg voor de zekerheid ook het wasvoorschrift in het kledingstuk. De kleding moet voor de wasbeurt ontdaan worden van de beschermstukken. Na het wassen moeten de kledingstukken buiten of in een normaal verwarmde ruimte op een hangertje drogen. Overigens is S100 wasmiddel niet alleen geschikt voor textiel motorkleding, ook lederen kleding kan er door en door mee gereinigd worden.

Na de wasbeurt ziet het pak er weer representatief uit. Maar het wasmiddel biedt meer, want het prepareert het pak ideaal om het waterafstotend te impregneren. Textielpakken bestaan meestal uit een buitenlaag van bijvoorbeeld Cordura, die niet waterdicht is, en daaronder zit het ademende, maar waterdichte membraan. Wat betekent dat de buitenlaag in de regen door en door nat wordt en de nattigheid pas door de daaronder liggende laag wordt tegengehouden. Dicht op de huid dus, wat niet alleen koud aanvoelt, maar daarnaast tot condensvorming aan de binnenkant kan leiden. De werking van het ademende membraan wordt bovendien sterk beperkt doordat het water de doorlaat tussen de vezels verstopt.
Maar het wordt nog erger, want door de rijwind verdampt opgenomen regenwater weer uit het pak. Voor die verdamping is naast rijwind ook warmte nodig, zodat de temperatuur van het toch al natte pak nog verder naar beneden gaat. Je kan dat bij reizen naar spreekwoordelijk regenachtige landen, zoals Schotland en Noorwegen, oplossen door op dagen waarop slechts één bui de hele dag duurt over je textielpak een regenpak te dragen. Dat houdt je pak droog en de inhoud warm. Maar veel praktischer is het om je pak te impregneren met een middel dat nattigheid aan de oppervlakte tegenhoudt, terwijl het wel blijft ventileren. Dr. Wack heeft een impregneerspray ontwikkeld, die een waterwerende laag op het pak vormt. Niet helemaal afsluitend, het pak moet immers nog steeds kunnen ademen, maar het voorkomt dat water tot het oppervlak door kan dringen. De druppels op het pak worden vervolgens door de rijwind weggeblazen. Een demonstratie met een geïmpregneerd koffiefilter toont het bewijs: je kan het met water gevulde filter urenlang laten staan, er druppelt geen druppel water meer door!

Met het wasmiddel voor het textielpak kun je ook leren kleding wassen. Het materiaal wordt weer door en door schoon en de vezels blijven soepel. Maar er is ook S100 lederreiniger uit de spuitbus. Je spuit het op een spons of een doek en wrijft het leer schoon, ook insecten en olieresten worden verwijderd. Maar belangrijker is dat het in het leer doordringt en vuil dat tussen de vezels verzameld is verwijdert. De vezels worden weer soepel en de poriën schoon, zodat de ademende werking hersteld en de levensduur verlengd wordt. En het gereinigde leer vormt bovendien de ideale ondergrond om te impregneren. Na deze behandeling zuigt het leer zich in een bui niet meer als een spons vol, maar wordt het water aan de oppervlakte tegengehouden en afgevoerd. Het pak wordt niet helemaal waterdicht, denk alleen maar aan lekkage door de naden en de stretch inzetstukken in de knieholtes, oksels en de ellenbogen. Maar het maakt een regenbuitje een stuk minder oncomfortabel en het duurt niet eeuwig voor het pak na een regenrit opdroogt.
Een ander product om het leer duurzaam te beschermen en waterafstotend te maken is lederbalsem, wat met een zachte spons opgebracht wordt. Ook de balsem dringt diep in het leer door, de jojoba-olie houdt de vezels langdurig soepel en de bijenwas in het product houdt water tegen.

Natuurlijk zijn woorden mooi, maar de harde praktijk leert beter. We hebben de producten dus op onze eigen pakken getest. De foto’s bij dit artikel illustreren de resultaten doeltreffend. Met name het feit dat de buitenlaag van het textielpak onder een douchebui droog blijft, is indrukwekkend en zorgt voor een aanzienlijk behaaglijker gevoel in een toch altijd vervelende regenbui.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...