Warmdraaien 20/2011
De afdeling Gemotoriseerde Tweewielers van de Rai-vereniging, de club van alle importeurs van motorfietsen, onderdelen en accessoires, heeft sinds 1 oktober een nieuwe secretaris. Eugène Daams is opgevolgd door Gemma Warmerdam. Via die Rai-vereniging houdt de branche politiek gezien een vinger aan de pols en wordt het motorrijden in brede zin gepromoot. Al heb ik het idee dat er van dat laatste de afgelopen jaren niet veel terecht is gekomen; Daams’ tijd werd vooral ingevuld met nieuwe Europese wetten, die hier in Nederland dan uiteindelijk werden genegeerd of pas flink aangescherpt van kracht werden. Waardoor wij dus weer een hele andere rijbewijsstructuur kennen als onze buurlanden België en Duitsland.
De nieuwe secretaris, Gemma Warmerdam, heeft ook een politieke achtergrond. Ze was als D66-lid onder meer beleidsmedewerker en adviseur voor het ministerie van LNV en voor de ANWB actief als innovatie-consulent. Met motorrijden heeft ze verder niets, al schijnen de eerste motorrijlessen inmiddels wel genomen te zijn. Laten we vooral hopen dat ze de motorfiets in algemene zin weer meer op het netvlies weet te krijgen van de Nederlandse bevolking en de beleidsmakers. Want dat gebeurde de laatste tijd in mijn ogen veel te weinig, waardoor we een vergeten groep weggebruikers dreigen te worden.
Zo had de Europese Unie blijkbaar niets beters te doen dan van 16 tot 22 september de ‘European Mobitity Week’ te organiseren. Ik heb daar weinig van terug gezien in de algemene media en ben waarschijnlijk niet de enige. Maar troost je met de gedachte dat we er allemaal aan hebben meebetaald, want dit project heeft miljoenen gekost.
Die Mobility Week was bedoeld ‘to encourage the use of alternative forms of transport and travel other than private cars’. Of in gewoon Nederlands: de mensen uit de auto proberen te krijgen door andere vormen van transport te presenteren en interessant te maken. Daarvoor is een website opgetuigd en konden provincies en stadsbesturen inhaken met allerlei acties. In Nederland deden Breda, Bunnik, Eindhoven, Helmond, Hendrik Ido Ambacht, Meerssen, Nieuwegein, Sittard-Geleen, Veldhoven en Zwijndrecht er aan mee.
Dan is het toch erg schrijnend om te zien dat de motorfiets en de scooter volkomen worden genegeerd in dit hele project, alsof ze niet eens bestaan! Er worden allerlei alternatieven voor de auto opgevoerd, maar de motor is dus ‘vergeten’. Maar dat kan de beste overkomen, want ook in de ‘Duurzaamheidsmonitor Mobiliteit 2011’ (een 38 pagina’s tellend rapport met statistische informatie over de mobiliteitsbranche, gemaakt op kosten van de Rai, Bovag en het Instituut voor Duurzame Mobiliteit) komt het woord motorfiets of scooter amper voor, terwijl het boekwerk verder het complete Nederlandse voertuigenpark uitvoerig beschrijft, van LZV-vrachtwagens tot aan fietsen. Je mag toch aannemen dat Rai en Bovag weten dat er motorfietsen bestaan…
Bij onze zuiderburen wordt de motorfiets als vervoermiddel veel serieuzer genomen. Een diepgaand onderzoek van Transport & Mobility Leuven (www.tmleuven.be), in opdracht van de Febiac toonde daar onlangs aan dat 10% meer motorfietsen op de weg zou zorgen voor 40% minder files. En indien een kwart van alle woonwerkverkeer niet langer in een auto maar op een motor gedaan zou worden, zou er van files al helemaal geen sprake meer zijn! Dat maakt het promoten van de ‘gemotoriseerde tweewieler’ dus zonder twijfel het meest haalbare, meest betaalbare en meest realistische scenario om files en hun negatieve gevolgen grondig en doeltreffend aan te pakken. Bovendien kan de politiek dat scenario morgen in laten gaan en zijn er geen verhitte discussies, jarenlange (weg)werkzaamheden en miljardeninvesteringen voor nodig!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus