Special van Yamaha
Yamaha’s Yard Built familie breidt zich in een rap tempo uit. Deze laatste creatie, van het Turkse Bunker Custom Motorcycles, is er in ieder geval weer eentje die zich mag scharen in het rijtje bijzonder en eigenzinnig. De in Istanboel gevestigde firma wordt gerund door Can en Mert Uzer, en deze broers zijn bepaald geen doorsnee custombouwers. Aan creativiteit ontbreekt het ex- professioneel skateboarder Can en Mert, met een carrière in digital advertising, in ieder geval duidelijk niet. Het flattracker-achtige resultaat op basis van een XSR700 mag er namelijk absoluut zijn. “We wilden een motorfiets die als geen ander het gevoel van vrijheid personaliseerde”, aldus het tweetal. Om dat te bewerkstelligen werd onder meer het zadel (bekleed met exclusief ogend suède) verhoogd, met meer ruimte om te verzitten. Ook zijn de terreincapaciteiten verhoogd door de grondspeling te vergroten (van 14 naar 20 centimeter) dankzij montage van een 19 inch voorwiel en het verleggen van de uitlaat, die nu hoog aan de linkerzijde van de machine lijnt. Het nieuwe RVS uitlaatsysteem is volledig met de hand gemaakt en herbergt een katalysator van Akrapovic. Om tegemoet te komen aan de 6 centimeter hogere zithoogte, is er ook een hoger stuur gemonteerd.
Om de XSR de inmiddels bekende Bunker-uitstraling te geven, is deze voorzien van verschillende met de hand geklopte aluminium delen, waaronder de tank-covers, zijpanelen, spatborden voor en achter en radiator covers. Meest opvallende technische aanpassing vind je aan de voorzijde, waar de standaard telescoop-unit heeft moeten wijken voor een upside-down exemplaar van de MT-09 Tracer. Ook zijn de standaard gietwielen vervangen voor gespaakte velgen, die zijn voorzien van zeer grof geprofileerd Golden Tyre GT201 schoeisel. De opvallende halogeen koplamp, diverse originele Yamaha-accessoires (o.a. rem- en koppelingshendel, voetsteunen en jiffy-riser) en het opvallende wit/goud/blauwe kleurenschema completeren vervolgens het plaatje. Nice!
Info: www.bunkercustomcycles.com