Eerste Test Indian Springfield
In Springfield, Massachusetts werd in 1901 Indian opgericht en stond dus eens de wigwam van het legendarische Amerikaanse merk. Naar die plaats heeft het merk, dat tegenwoordig in Spirit Lake, Iowa is gevestigd, haar nieuwste model vernoemd.
Volgens Indian verenigt de nieuwe Springfield de goede eigenschappen van de Chief Vintage (met leren tassen en demontabel windscherm) en de Chieftain (met kunststof koffers en star op het stuur gemonteerde stroomlijn). De ruit, de karakteristieke verchroomde XXL-koplamp, de tankconsole en de telescoopvork doen denken aan de Chief, terwijl de zijkoffers, de lichtmetalen 16 inch gietwielen en de in hoogte verstelbare voetsteunen voor de passagier afkomstig zijn van de Chieftain.
Cruiser, tourer en bagger ineen, volgens Indian zelf. Klinkt goed.
De nieuwste roodhuid (hij is er ook in zwart trouwens) ziet er clean en machtig uit en heeft een groot hart: de Thunder Stroke 111 met zijn kenmerkende lange slag en 1.811 cc longinhoud. De buffel ontwaakt met een donkere V-twin-sound. De vonk slaat direct over, ontspanning vanaf de eerste tel. Polsslag bij opgewarmd motorblok? Een heerlijk lage 750, 800, 750. Het toerental licht digitaal op in de tankconsole. Het relatief ver naar achteren gebogen ‘Pullback’-stuur ligt goed in de hand. Een krappe 2.000 toeren op de klok en dag is je vriend. De 49° V-twin blubbert op aanstekelijke wijze door het toerenbereik, 139 newtonmeter! Je voelt in alle vezels hoezeer deze machine leeft. Good vibes. Alles is en maakt verdomd relaxt. En voor een 372 kilo wegend monster swingt de Springfield heerlijk vloeiend door het bochtenwerk. De voorvork staat wat steiler dan bij Chieft (65 in plaats van 61 graden balhoofdhoek) en de naloop is zo heel lang, ‘slechts’ 133 in plaats van 155 millimeter.
De luchtondersteunde achterschokdemper voelt lekker comfortabel aan en beschikt over twee centimeter meer veerweg dan de demper van Chief. Op de snelweg houden we ons voor de verandering eens aan de snelheidslimiet en bij een gangetje van 120 km/uur kan er achter de brede, steile en ver van de rijder afstaande ruit wat lichte turbulentie ontstaan, afhankelijk van het postuur van de rijder natuurlijk. Maar door het ‘quick-release’-mechanisme is de ruit desgewenst in een handomdraai te verwijderen, net als de zijkoffers trouwens. Deze zijn trouwens met een druk op de knop elektronisch te vergrendelen. En verder zit alles er op en er aan: cruise control, ABS, boordcomputer. Bijna dan, het CAN-bus-systeem is op handvatverwarming voorbereid, maar dat kleinood is optioneel, bovenop de toch al niet kinderachtige standaardprijs van € 31.199,-. Ugh!