+ Plus

Occasion: sportieve koopjes

Geweldig natuurlijk, al die high-tech superbikes in het begin van dit nummer, maar de nieuwprijzen van deze machines zijn al even dik als deze kanonnen zelf. Toch is er met een kleinere beurs ook genoeg sportief spul uit het land van de rijzende zon te vinden. Rond de € 3.000,- kun je al spekkoper zijn en heb je misschien nog budget over om de machine nog een beetje te pimpen voor bijvoorbeeld een circuitdag op zijn tijd.

Lekker onbezorgd het gas opendraaien, is op de openbare weg tegenwoordig geen sinecure. Vangrail, stoplichten, tegenliggers en snelheidsbeperkingen en –controles temperen het enthousiasme wat dat betreft behoorlijk. Dat is een van de redenen waarom veel petrolheads zich vaak nog een tweede sportieve machine naast hun motor voor alledag wensen. Een motorfiets waarmee ze zich lekker op het circuit kunnen uitleven, waarbij de gezondheid minder snel in gevaar komt. Maar voor de aanschaf een feit is, moeten er vaak nog wel even een paar belangrijke hobbels worden genomen. Bijvoorbeeld de levensplanning van de minister van Financiën thuis of je eigen liquiditeit. En in het slimste geval beide. Maar het goede nieuws: niet eerder was het namelijk zo aantrekkelijk om in een relatief gunstig prijssegment een betrouwbare volbloed te vinden. Daar is de marktontwikkeling van de laatste jaren verantwoordelijk voor, want sportmotoren en in het bijzonder extreem sportieve motoren zijn nieuw en ook gebruikt niet bepaald bestsellers meer. Voorzichtig uitgedrukt! Dat was dik tien jaar terug wel anders, wat voor de occasionmarkt betekent dat er veel aanbod is in een segment waar nauwelijks beweging in zit. Logisch gevolg: een duidelijk afgebakende kopersmarkt en daardoor ook overwegend vriendelijke prijzen. Met name de 600-klasse ligt momenteel behoorlijk plat, terwijl dat juist de categorie is om eens in rond te kijken als je bijvoorbeeld met circuit rijden wilt beginnen. Op een 600 leer je als circuitnieuwkomer nu eenmaal sneller en beter rijden en word je gedwongen om zuiver te rijden. Wie desondanks liever voor brute power gaat en hoe dan ook een dikke 1.000 wil, wordt ook op zijn wenken bediend, want ook in dit segment is er inmiddels aardig te krijgen voor scherpe prijzen.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...