Nieuws

Eerste test Honda CRF1000L Africa Twin

NIEUW AVONTUUR

Tussen 1988 en 2003 produceerde Honda de Africa Twin, een motorfiets die het avontuur belichaamde. Terwijl het echte adventure-segment nog uitgevonden moest worden in de motorwereld, zag je jezelf met de Africa Twin zomaar een wereldreis maken: dwars door ruige woestijnen, woeste bergen en onherbergzame gebieden. Maar terwijl andere merken zich sinds het begin van deze eeuw juist vol op de adventure-bikes hebben gestort, haakte Honda af en hun machines als de Varadero, Crossrunner en Crosstourer waren voor het ruige werk te luxe en te straatgericht. Maar in 2016 pakt Honda de draad weer op met de nieuwe CRF1000L Africa Twin. MotoPlus kon er in Zuid-Afrika al kennis mee maken.

Tekst: Eric Bulsink; Foto’s: Honda

De originele Honda Africa Twin zag in 1989 het levenslicht als XRV650 en werd vanaf 1991 als XRV750 aangeboden. De machine was tot 2003 zo ongeveer het meest sportieve en avontuurlijke wat er werd aangeboden op de ontluikende allroad-markt. Hij leunde qua techniek en design op de fameuze Dakar-machines waarmee Cyril Neveu (1986 en 1987), Edi Orioli (1988) en Gilles Lalay (1989) de toen nog Afrikaanse monsterrally van Parijs naar Dakar in Senegal wonnen.

Honda stopte echter met de deelname met een fabrieksteam in de Dakar Rally; dat pakte men twee jaar geleden weer op met de CRF450 Rally, een speciale rallymachine gebaseerd op de CRF450R crossmotor, aangezien er tegenwoordig enkel nog 450 cc ééncilinders mogen starten in de rally. In de komende Dakar Rally starten met name Joan Barreda en Paulo Goncalves als favorieten op deze Honda CRF450 Rally.

Klik hier om de eerste test van de Honda Africa Twin verder te lezen.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws