Warmdraaien 5 – 2016
De cartoon van Paul Kusters in De Gelderlander van 23 februari sloeg de spijker humoristisch keihard op zijn kop: ‘Waar moeten we nu onze kleding gaan passen voordat we het bij een webshop bestellen?’ Dat naar aanleiding van de recente faillissementen van grootheden als V&D en Perry Sport. Andermaal stonden de betweters weer in de rij om te verklaren waar het mis ging. Ik erger me daar mateloos aan: mensen die zelf nog geen rommelmarktkraampje op Koningsdag overeind kunnen houden, maar blijkbaar wel exact weten wat die hardwerkende detaillisten verkeerd deden. Natuurlijk ging er heel veel mis bij die grote ketens, maar de echte problemen ontstonden volgens mij vaak achter de schermen, toen (buitenlandse) aandeelhouders en investeringsmaatschappijen hun intrede deden. Het eerste wat er dan vaak gebeurt, is dat het pand duur wordt verkocht, waarna de winkels hun eigen pand weer voor veel geld terug moet huren.
Ook in de motorwereld hebben we ooit een soortgelijk faillissementsdrama meegemaakt met Safe Motors. De Rotterdamse motorzaak aan de Berkenwoudestraat was een begrip in heel Nederland en hun jaarmarkt was in de jaren negentig van de vorige eeuw een soort Motorbeurs Utrecht avant-la-lettre, waarvoor de hele straat werd afgesloten en de politie het verkeer moest regelen. Toen investeerders de succesvolle Rotterdamse formule over heel Nederland wilden uitrollen, werd een flink aantal grote motorzaken in den lande opgekocht, maar uiteindelijk bleek dit niet te werken en kort na de eeuwwisseling moest Safe Motors het faillissement aanvragen. En ook de doorstart vond onder slecht gesternte plaats, want door het gebrek aan vertrouwen bij klanten en leveranciers sloten de deuren van Safe een jaar of vijf later definitief.
Op papier zag het er geweldig uit, maar de praktijk bleek weerbarstig, net zoals nu dus bij V&D en andere omvallende schoenen- en kledingzaken. Bovendien hebben die de laatste jaren te maken gekregen met een ware wildgroei aan webshops, want als je een computer kunt aanzetten, kun je eigenlijk ook wel een webshop beginnen. En er blijken weliswaar maar heel weinig webshops die uit de rode cijfers weten te komen (vooral de retourzendingen zijn in de dagelijkse praktijk een molensteen om hun nek, mede daarom willen steeds meer webshops nu dus toch weer fysieke ‘stenen’ winkels openen), maar dat neemt niet weg dat het internet-shoppen momenteel voor veel ruis en rimpeling in het winkellandschap zorgt.
Ik ben ook absoluut niet wereldvreemd en verbaas me regelmatig over het bestelgemak van een boutje, een tie-wrap, een rol poetspapier of een bougie. Maar ik zie mezelf eerlijk gezegd nog geen helm of paar laarzen online bestellen. Bij dat soort zaken is de pasvorm, de service en het advies van een goed geïnformeerde, bevlogen verkoper in mijn ogen tien keer zo belangrijk als de allerlaagste prijs. Een helm die niet goed past, zal ook niet goed beschermen; die is dus bij wijze van spreken voor twintig euro nog te duur!
Dat is dus ook precies waar een ‘fysieke motorzaak’ anno 2016 het verschil kan maken. En moet maken. Motorrijden is een feest en ook het kopen van spullen voor je motorhobby moet dus een feest zijn! Geen automatisch reply-mailtje met ‘bedankt voor uw bestelling’, maar blij worden van je aankoop en – doe eens gek – die nieuwe helm ook meteen opzetten als je weer naar huis rijdt. Nadat je natuurlijk nog even een bak koffie hebt gedronken in de koffiehoek en met wat andere motorrijders hebt gesproken over je aanstaande motorweekend in de Eifel….
Precies dat was ook het gevoel dat ik overhield aan de Motorbeurs in Utrecht, waar wij met ons hele team vier dagen aanwezig waren op onze mooie, grote stand en waar we ruim 4.000 bakken koffie hebben geschonken aan onze lezers. Geweldig om jullie allemaal weer even te zien en bij te praten. Ons tienjarig bestaan werd daardoor écht een mijlpaal, met bovendien meer nieuwe abonnees dan ooit.
Ik zou zeggen: tot volgend jaar op de Motorbeurs. Dan zorgen wij opnieuw voor de koffie!
Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus