Nieuws

Eerbetoon aan oudstrijder

Veel motorrijders zijn steeds vaker gecharmeerd van klassieke motoren. Dat komt omdat er in de huidige westeuropese motowereld een onhandige spagaat is ontstaan tussen de potentiele kopers en de leeftijd marketeers en engineers van de fabrikanten.

Maar om nu zelf een echte – en struktureel minder betrouwbare – klassieker te kopen gaat veel  mensen te ver. Daar speelt het aanbod van leuke retrofietsen op in. Als in: "wel de lusten, maar niet de lasten."

Het retro gebeuren is voornamelijk Japans en gebaseerd op de zestiger jaren. Wij vonden iets Frans dat gebaseerd is op de veertiger jaren.

De Davidson 883 XWL is gebaseerd op een XL 883 Sportster. En de bouwer ligt in de clinch over de merkvoering. Want het frame heeft weinig Amerikaans en het ‘Harley-Davidson’ op de tank – laat staan het kenteken – zetten is dus een halsmisdaad. In eerste oogopslag zie je een perfecte Hartley- Davidson WL ‘Liberator’. Pas in tweede instantie zie je dat niet alles is wat het lijkt. Respect!

Waar het oude model is uitgerust met een schakelplank onder de voeten is er nu een voet en handkoppelmechanisme, net als elke andere motor (en de WLS’s uit 40-45). Ondanks het voortreffelijke zadel is de motor ook bestand tegen kuilen in de weg, want de vering is behouden. De trommelremmen zijn vervangen voor dubbele schijven voor en een enkele achter. De oude v-twin zijklepper is vervangen door de moderne 900cc Evo motor die het rijden een stuk makkelijker maakt.

De motor is gemaakt door custombouwers van Milwaukee Belle. Alle details zijn met de hand gemaakt. De WLX wordt geleverd  zonder het Thompson geweer in het holster.

En wanneer je het hem voor de eerste aanbetaling vraagt, laat Francis dat lelijke  ‘Warboy’ logo vast wel voor je van de tank.

https://milwaukeebelle.skyrock.com/

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws