Radical Ducati
Het wereldje van specialbouwers was in 2014 even in rep en roer toen Pepo Rossell, de oprichter van Radical Ducati, vrij abrupt stopte met zijn succesvolle bedrijf uit Madrid. Een nogal onverwacht ‘Radical’ besluit voor iemand die met zijn radicale designs het merk Ducati op een geheel eigen en unieke manier in de markt heeft gezet. De Franse importeur Yann Thomas zag brood in een overname en zette Radical Ducati voort. Hoe staan de zaken er een dik jaar later voor?
In de jaren dat Pepo Rossell actief werkte aan zijn scheppingen volgde de motorwereld likkebaardend zijn verrichtingen. Het leek allemaal niet op te kunnen, omdat Radical Ducati’s in elke vorm uniek en hot waren. Zo hot dat er zelfs in enkele landen eigen importeurs waren, die voor klanten de Radical Ducati’s in elkaar zetten of gewoon de framekits en onderdelen verkochten. Rossell stopte dan wel plotseling om privé redenen, maar het product Radical Ducati leek genoeg potentie te hebben en in ieder geval de aandacht in de media om een doorstart te kunnen maken. Nadat het bericht was neergedaald bleek er uiteindelijk één persoon brood te zien in een overname. Yann Thomas, de Franse importeur, hoefde namelijk niet zo heel lang na te denken over zijn verdere toekomst met Radical Ducati.
Yann reisde af naar Madrid en onderhandelde met Rossell om alles over te nemen wat Pepo met Radical Ducati had neergezet.
In dit pakket zaten de rechten van alle door hem geproduceerde RAD-modellen en natuurlijk die uiterst belangrijke naam. Je moet hierbij bedenken dat hij alle designs en tekeningen in handen kreeg voor de framekits en losse onderdelen, zoals bijvoorbeeld tanks, zitjes en subframes. Thomas nam ook enkele afgebouwde en nog niet verkochte RAD Ducati’s over en vertrok als nieuwe Radical eigenaar/producent weer terug naar het kleine plaatsje Suze da Rousse in de Drôme in Frankrijk.
Thomas was voor de overname al enkele jaren importeur van Radical Ducati producten in Frankrijk. Hij is een Ducatist in de meest pure vorm. “Amour pour motorcycles c’est ma vie”, is wat Thomas inspireert en dat draagt hij uit met zijn dadendrang om Radical Ducati opnieuw in de markt te zetten. Dat Thomas daarnaast mogelijk wel de grootste privécollectie heeft van Radical motoren is ook terug te zien in een tweede bedrijf dat hij runt. Zijn bedrijf Ducatiamo verhuurt, hoe kan het ook anders, circuitracers op basis van Radical Ducati’s. Hij verhuurt complete door Radical opgebouwde racers of standaard Ducati racers opgebouwd met Radical onderdelen.
Thomas neemt deze overname zeer serieus en gaat niet zomaar te werk. Het overnemen van Radical betekende voor hem dat er direct een grote omslag gemaakt zou moeten worden. Als bezitter en importeur van de framekits en onderdelen ontworpen door Rossell is hij als geen ander de man die weet wat de pijnpunten in de ontwerpen en bouwsels van Rossell zijn. Nu hij de eigenaar is, kan hij eindelijk deze pijnpunten aanpakken en het concept van een aantal onderdelen drastisch onderhanden nemen.
Rossell produceerde veel en dan ook nog in een soms zeer korte tijd. De meeste motoren stonden heel snel op internet als waren het volwaardige motoren. De waarheid is echter minder verheffend. Door die hoge doorloopsnelheid van steeds weer een nieuw model waren veel constructies optisch geweldig maar gebouwd met kwalitatief veel minder goede oplossingen. Onbetrouwbaar, niet veilig of niet af, geef het een naam. Dit heeft al meerdere keren geresulteerd in problemen rond de levering, maar erger nog in het niet direct met die fel begeerde Radical Ducati te kunnen rijden. Het was in ieder geval voor Thomas al langer duidelijk dat het beter moest en ook beter kon. Veel van de problemen met de kits werden al langer door hem in eigen huis opgelost en verbeterd de afgelopen jaren.
Thomas heeft zich door deze wetenschap en ervaringen voor de komende jaren voorgenomen eerst heel hard aan de kwaliteit van alle onderdelen te werken. Dit vooral om zelf het vertrouwen te hebben dat hij een prachtig, solide maar vooral veilig product verkoopt aan zijn klanten. Zo heeft hij bijvoorbeeld het subframe opnieuw laten ontwerpen en produceren in Frankrijk. De tank, kuipen en zitjes van polyester werden eerst in Portugal gemaakt, maar nu worden ze gemaakt in Italië, in dezelfde fabriek waar bijvoorbeeld ook NCR en Pierobon hun tanks laten maken.
Framekits verkoopt hij natuurlijk graag, maar Thomas weet als geen ander dat de kracht veel meer zou kunnen zitten in juist die onderdelen die in één actie jouw Ducati radicaliseren. Identiteit ontlenen aan de merknaam en de prachtige designonderdelen is een grotere markt dan ernaar streven iedereen die een Radical mooi vindt ook daadwerkelijk op een Radical Ducati te laten rijden. ‘Radicalisation’ vindt Thomas moet daarom een woord worden dat direct gelinkt zal worden aan RAD Ducati. Een synoniem voor kwaliteit en passie….
De eerste projecten waaraan Thomas zijn visie, de nieuw gemaakte onderdelen en de nieuwe standaard qua uitvoering heeft gegeven zijn reeds geleverd aan klanten en uitvoerig getest tijdens circuitdagen. Al deze motoren waren gebaseerd op het bekende aluminium RAD02-frame, met daarin het bekende en betrouwbare Ducati Desmo tweeklepsblok. Net als Rossell deed, geeft ook Thomas ze in de ware RAD-traditie een naam mee. Klinkende namen als ‘TT Endurance’, ‘Pursang’ of het simpele Racer zullen niet aan de aandacht van de Ducati-puristen ontsnappen. De kwaliteit van deze motoren is zeer hoog en beter nog: ze functioneren zoals het bedoeld is. Thomas bouwt op dit moment de complete motoren op eigen initiatief en verkoopt ze vervolgens aan de echte liefhebbers.
Momenteel werkt hij samen met zijn staf aan enkele zogenaamde ‘Radicalisation’-motoren, waarvoor de vroege RAD-modellen model staan. Thomas bouwt deze replica’s op basis van bijvoorbeeld Ducati Monsters of Hypermotards. De overeenkomsten met het oorspronkelijke voorbeeld zijn frappant. Niet zo vreemd natuurlijk, wetende dat er bij die modellen met veel originele Ducati-onderdelen werd gewerkt en gecombineerd. De ‘Radicalisation’-modellen worden op dit moment in opdracht van echte Radical-fans gebouwd. Fans die het origineel nooit kunnen betalen, maar op deze wijze toch in de gelegenheid worden gesteld een deel van hun passie en droom te realiseren.
Niet een ordinaire kopie of look-a-like, maar een serieuze, handgemaakte replica, waarbij originele onderdelen worden gecombineerd met die felbegeerde Radical onderdelen.
Hoe ziet Thomas de toekomst van zijn Radical Ducati? In ieder geval blijft hij heel hard werken aan de kwaliteit van zijn frames, subframes en polyesterwerk. Kwaliteit zal een synoniem moeten worden voor het merk Radical. Thomas zegt daarover: “Waar Pepo een zeer hoge productiedoorloop had, met de daaraan verbonden nadelen, wil ik juist Radical Ducati een naam laten zijn vergelijkbaar met merken als bijvoorbeeld NCR en Pierobon. Kwaliteit is een must als de entreeprijs om een Radical te bouwen/bezitten zo’n 10.000,- euro zal gaan bedragen. Kwaliteit zorgt er ook voor dat er kansen zullen gaan komen in de motormarkt in Frankrijk, Europa en over de hele wereld.”
Over het feit dat Rossell inmiddels een doorstart heeft gemaakt met zijn XTR-projecten kan Thomas zich niet zo druk maken. Radical Ducati is naar zijn mening in naam al niet meer te overtreffen. Bovendien richt Rossell zich met zijn eigen herkenbare stijl nu op tal van motormerken. Een Ducati bouwen, die niet als kopie van zijn eigen stijl zal worden gezien, is niet echt eenvoudig. Bovendien is Thomas ervan overtuigd dat uiteindelijk de nu neergezette kwaliteitsstandaard met zijn Radical Ducati’s moeilijk te evenaren zal zijn.
Radical Ducati’s en onderdelen zijn ook in Nederland leverbaar. Kijk voor meer informatie op: www.radicalducati.fr