Occasion: Harley-Davidson Rocker/C
Doe je als motorfabrikant de grootste moeite om een originele custombike op de wielen te zetten, kom je er na korte tijd achter dat die machine volledig is geflopt en hoogstens als basis wordt gebruikt voor het maken van een andere custombike.
Een antwoord geven op een vraag die niemand heeft gesteld, is niet een al te slim idee. Zeker niet als dat antwoord een bijzonder mooi gemaakte motorfiets behelst, die amper vier jaar later alweer van het toneel is verdwenen. Deze dure luxe veroorloofde Harley-Davidson zich met de van 2008 tot 2011 leverbare, en als basismodel alleen in 2008 en 2009 verkrijgbare, Softail Rocker. De start was desalniettemin veelbelovend. In het eerste en met afstand meest succesvolle modeljaar kozen de meeste kopers voor een Rocker, zonder deze eerst in het echt te hebben gezien. Dikke 240-achterband, ellenlange voorvork, ver naar voren geplaatste voetsteunen – en dat allemaal standaard. Een blik op Harley’s website of in de folder was vaak al voldoende om geïnteresseerden blind overstag te laten gaan.
In het echte leven bleek vervolgens al snel dat dit gevaarte zich enorm makkelijk liet sturen, de Twin Cam 96B-motor eveneens een glimlach op het gezicht toverde, maar dat het geheel niet volledig overtuigde. En dat kwam nog het meest door datgene waar ze bij Harley-Davidson het meest trots op waren: op het meeverende metalen spatbord, dat direct op de swingarm was bevestigd en tijdens de rit gezellig met het achterwiel op en neer danste. Met name in combinatie met het wat potsierlijke uitklap-duozitje zag het geheel er nogal – eh – merkwaardig uit. Kopers sloegen massaal aan het knutselen en toverden het kontje vaak om in een meer conventioneel exemplaar. Ironie van het hele verhaal: de opvolger van de Rocker, de Breakout, biedt tegenwoordig exact datgene wat destijds werd omgebouwd. En werd daarmee een absolute bestseller in het Harley-gamma.
AANKOOPTIPS
Naar de standaard techniek hoef je bij een rondje rond deze Harley eigenlijk niet te kijken, die is in de regel oerbetrouwbaar en degelijk. Modelspecifieke kwaaltjes zijn dan ook niet bekend. Goed, afgezien van de vaak snel slijtende achterband. De vette Rocker-slof komt vaak niet verder dan de helft van de levensduur, die Harley-eigenaren normaal gesproken gewend zijn. In de meest extreme gevallen is na slechts 3.000 kilometer het beste er wel af. Als vervangende band wordt trouwens ook vaak voor een 260-exemplaar gekozen in plaats van de standaard 240. Terug naar de aankooptips: de Rocker is veel gebruikt voor customprojecten. Vaak is zo’n machine (theoretisch) nog wel weer in de originele staat terug te brengen en daarbij kan het handig zijn als de verkopende partij de originele onderdelen heeft bewaard.
MARKTSITUATIE
Zoek je iets zeer exotisch? Alstublieft: een basis-Rocker in originele staat is zo ongeveer het meest opvallende wat je kunt vinden als je een gebruikte Softail zoekt. Dat betekent meer concreet: praktisch niet meer te vinden, aangezien het oorspronkelijke basismodel dankbaar en nagenoeg zonder uitzondering onderwerp van een ombouwoperatie werd. De kans om in oorspronkelijke staat verkerende Rocker C tegen te komen, is groter, maar ook niet overdreven groot. Daar komt bij dat een in volledige originele staat verkerende machine van deze verder vergelijkbare modellen ondertussen beter gewaardeerd wordt dan een omgebouwd exemplaar, die een paar jaar terug nog dik € 6.000,- heeft gekost. Tussen de € 15.000,- en € 19.000,- voor een half-originele Rocker is realistisch, de kilometerstand is daarbij vaak minder relevant. Boven de € 20.000,- is ook wel wat te vinden, maar dat zijn meestal serieus verbouwde machines. Overigens worden die bedragen in de praktijk maar nauwelijks betaald. Begrijpelijk is dat eerste eigenaren hun investeringen tenminste deels willen terugverdienen, maar tussen wens en werkelijkheid gaapt vaak een wereld van verschil. Marktkenners vermoeden dat de prijs van de Rocker nog minstens twee tot drie jaar constant blijven – en dan verder stijgen.