Nieuws

Warmdraaien 24/2011

De eerste zaterdag van december was het dramatisch slecht weer en juist op die dag stonden we in de snijdend koude wind en fikse regenbuien met ruim 45 motorrijders op een kaal vliegveld Teuge. Gelukkig waren ze allemaal winterhard en bleven ze lachen en vrolijk kijken. Het leek wel een reünie van motorvrienden -en vriendinnen in plaats van een meeting van in de wintermaanden doorrijdende MotoPlus-lezers. In MotoPlus 1 – 2012, die verschijnt op 12 januari, komt een uitgebreid verslag van dit hartverwarmende ‘wintertreffen’, met tips voor als jij jouw motor de komende maanden ook lekker wilt blijven gebruiken.

In mijn vorige voorwoord kwam de Honda NC700X ter sprake: een nieuwerwetse motorfiets met zuinig blok en een prijs onder de 7 mille. Een motor die je trouwens ook – gratis en voor niets – kunt winnen met het invullen van de stemkaart in het hart van dit nummer.
Diezelfde Honda staat door de jongste besluiten van het ‘Committee on the Internal Market and Consumer Protection’ van het Europees Parlement nogmaals in de kijker: op 5 december stemde deze EU-commissie namelijk positief over een rapport dat bepaalt met welke voorwaarden fabrikanten in de toekomst rekening moeten houden voor toelating van hun producten in Europa. Met andere woorden: het rapport is de opmaat naar een nieuwe motorfietswetgeving, waarover het Europees Parlement voorjaar 2012 stemt en die over drie jaar van kracht wordt op alle nieuw verkochte motoren. Belangrijke items in die nieuwe wet zijn standaard-ABS en schonere (Euro 4) uitlaatgassen.
Beide zaken hebben bij die Honda NC700X al een grote rol gespeeld, dus achter de techniek of de kosten kunnen andere fabrikanten zich niet langer verschuilen. Er zijn echter nog tal van merken die de komende jaren heel hard aan het werk moeten om hun modellenlijn te upgraden. Met name de hele offroad-sector doet het nu bijvoorbeeld nog zonder ABS en ook injectie plus katalysator zijn daar nog zeldzaam. Maar in Italië rijden momenteel al wel schone Husqvarna’s rond, voorzien van ABS-remmen; moederbedrijf BMW was op de straat ook al een ABS- en injectiepionier en die rol willen ze blijkbaar ook in het zand op zich nemen.

Politicus Wim van de Camp is één van de mensen achter de nieuwe wetgeving. En gelukkig is hij zelf een fanatieke motorrijder, zodat er in elk geval met verstand van motorzaken naar wordt gekeken. Van de Camp: “Het motorrijden wordt straks een stukje groener èn veiliger. Nu zijn 17% van de verkeersslachtoffers motorrijders, scooterrijders en bromfietsers, terwijl zij maar 2% uitmaken van alle weggebruikers. Dankzij het ABS wordt hun risico minder. En de Euro-4-norm is een goed signaal in het kader van de duurzaamheid en het mobiliteitvraagstuk. Vanwege die strengere uitlaatgasnorm krijgen motoren straks ook een verplicht On-Board-Diagnose-systeem en mag je niet langer op eigen houtje van alles aan je motor veranderen. Aan de andere kant moet iedereen tegen redelijke kosten juist toegang krijgen tot alle benodigde reparatie- en onderhoudsinformatie. Dat aspect levert voordeel op voor vrije dealers en individuele motorrijders.”
Ondanks de Eurocrisis en een in brand staande economische wereld is de motorrijder Europees gezien dus nog steeds een volwaardige groep weggebruikers en dat is een verheugende conclusie. Om dat in de toekomst ook te blijven, zullen we echter wel mee moeten met de ontwikkelingen. Ik zie die nieuwe EU-wet dus niet bij voorbaat als negatief en ga optimistisch 2012 in. Prettige kerstdagen en een voorspoedig nieuwjaar!

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws