+ Plus

MotoGP-test Valencia

Twee dagen na de veelbesproken seizoensfi nale in Valencia begon voor rijders en teams het MotoGP-seizoen 2016. De test in Valencia was belangrijk omdat het de eerste zeer uitgebreide kennismaking was met de Michelin-banden en bovendien de uniforme Magneti-Marelli elektronica voor het eerst getest werd. Twee dagen testen leverde ruim twintig crashes op, veel scepsis over de elektronica maar toch ook snelle tijden. Marc Marquez klokte de beste tijd.

Hoewel de MotoGP-coureurs gedurende het afgelopen seizoen een aantal keren de kans kreeg om de nieuwe Michelin-banden te proberen, was er nu voor niemand meer een weg terug. De Franse bandenfabrikant neemt voor 2016 de rol over van Bridgestone en in Valencia bleek andermaal dat die switch grote gevolgen heeft. Niet alleen koos Michelin voor 17 inch-banden – Bridgestone leverde 16,5 rubbers – ook werd bevestigd dat het karakter van de beide banden totaal verschilt. De Michelin-achterband lijkt superieur te zijn aan de Bridgestone-tegenhanger, maar veel coureurs beoordeelden de Michelin-voorband een stuk minder positief dan de zeer geliefde Bridgestone-voorband. Door de extra grip die de achterband bood, werd de voorband juist nog meer onder druk gezet en het zinnetje ‘we hebben nog veel werk te doen’ rolde uit vele coureursmonden. Diezelfde zin kon ook worden gebruikt om de huidige staat van de uniforme Magneti-Marelli software te verwoorden. Afgelopen seizoen maakten alle teams al verplicht gebruik van de Italiaanse hardware, maar de fabrieksteams waren nog vrij om hun eigen software-programma’s te schrijven.  Vanaf 2016 mogen de fabrieken weliswaar hun suggesties geven voor updates, maar ieder team moet in de basis aan de slag met identieke elektronica; een maatregel die ook uit kostenoverwegingen is genomen, bezweert  Dorna. “Het was alsof we weer terug gingen in de tijd”, sprak Valentino Rossi. Corrado Cecchinelli, MotoGP’s ‘Director of technology’, benadrukte echter dat de in Valencia gebruikte elektronica nog maar een eerste versie was van wat de coureurs kunnen verwachten. Tijdens de eerste test van 2016 in Sepang

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...