Compacttest MV Agusta Turismo Veloce 800 Lusso
Met de Lusso presenteert MV Agusta een luxe variant van haar Turismo Veloce 800. Deze ranke Italiaanse allroad kreeg namelijk een prima functionerend semi-actief rijwielgedeelte dat als slagroom op de taart met een speciale app tot drie cijfers achter de komma op je eigen wensen kan worden aangepast!
Lusso heet ‘ie dus, de luxere uitvoering van MV Agusta’s Turismo Veloce 800. Dat klinkt absoluut veelbelovend, maar ook prijzig. En die indruk wordt door een blik op het prijskaartje bevestigd: een flinke € 20.190,- kost de Lusso, exact 2.500 euro meer dan de standaarduitvoering. Die debuteerde overigens begin dit jaar (zie MotoPlus 9/2015) en geldt onder MV-kenners als het meest intuïtieve en best rijdende model van het huis. De levenslustige funbike met zijn daadkrachtige 798cc driecilinder combineert namelijk feilloos een sportieve inborst met toeristische aspiraties tot een uiterst praktisch inzetbare machine, die qua uitrusting ook nog eens lekker is aangekleed. Naast meervoudig instelbare tractiecontrole en verschillende rijmodi, behoort onder meer ook een quickshifter (met blipperfunctie), LED-verlichting, TFT display, cruise-control en bluetooth tot het standaardpakket.
De Lusso probeert geïnteresseerden echter te verleiden met additionele lekkernijen als drievoudig instelbare handvatverwarming, (weliswaar zwaar te bedienen) middenbok, geïntegreerde GPS-sensor en bovenal het eerste semi-actie rijwielgedeelte van de Italiaanse fabrikant. Een rijwielgedeelte kortom, dat zich zichzelf zowel voor als achter van een optimale afstelling voorziet al na gelang de staat van het wegdek. Of je nu in vol galop een slechte bergweg op dendert of in alle rust over het lakenstrakke asfalt van de snelweg boemelt. Diverse fabrikanten, van Aprilia en BMW tot Ducati, KTM en Yamaha, wenden deze sensor gestuurde techniek inmiddels aan voor een optimale afstelling van hun vlaggenschepen. En nu volgt MV dus, dat direct wil bewijzen hoe goed hun noviteit functioneert: de likkebaardend lekkere testroute is op zijn zachtst gezegd uitdagend, voert van MV’s thuisbasis in Varese over slingerende paden naar het Lago Maggiore en vervolgens de schitterende Mottarone pas omhoog. Die presenteert zich met scherpe vorstspleten, diepe gaten, hobbelige richels, brede scheuren en alle andere denkbare wegschades als allesbehalve comfortabel. Bovendien verhogen de licht- en schaduwspelen van het magere herfstzonnetje en natte bladeren de uitdaging nog eens extra. Volle concentratie is dus een vereiste!
En het moet gezegd worden, het semi-actieve rijwielgedeelte meestert alle uitdagingen die het voor de kiezen krijgt met verve. Op hobbelig wegdek wordt de ingaande demping iets geopend, tijdens het remmen gaat het juist wat verder dicht om diep duiken te voorkomen. Het systeem heeft een passend antwoord op bijna alle uitdagingen, waardoor je je als rijder kunt concentreren op zaken die er echt toe doen, zoals het rijden van bochten.
De lichtvoetige handling, waarmee ook het basismodel hoge ogen gooit, is gebleven, echter voelt de Lusso in vergelijking net even wat meer stabiel en doelgericht, en wat minder nerveus. Een karaktertrek die zich met name uitbetaalt wanneer het mes tussen de tanden gaat en de zaak in de Sport-modus wordt gezet. Net als bij andere modellen is de basisafstelling van het rijwielgedeelte en randcomponenten gekoppeld aan de gekozen rijmodus. In de Sport-modus betekent dat de volle 110 pk’s met een lekker directe gasaanname, veel vrijheid van de tractiecontrole en nu dus ook een behoorlijk straf afgeveerd rijwielgedeelte, dat direct en hard over oneffenheden strijkt. Behoorlijk wat comfortabeler gaat het er aan toe in de Touring-modus met maximaal 90 pk, het rijwielgedeelte voelt minder direct maar nog altijd vastbesloten.
Net zoals bijvoorbeeld de Triumph Tiger 800, kent ook de Turismo Veloce een vrij programmeerbare stand, de zogenaamde Custom-modus, waar je je eigen individuele mix van instellingen kunt kiezen, van de hoeveelheid motorrem en gasaanname tot het regelniveau van de tractiecontrole. En uiteraard je persoonlijke voorkeuren wat betreft de afstelling van de vering, waarvoor MV Agusta zelfs een eigen app heeft ontwikkeld. Met een druk van de vingertoppen laten zich in- en uitgaande demping aanpassen, en verder heeft de gratis app, vergelijkbaar met die van de Aprilia Caponord en RSV4/Tuono, allerhanden extra informatie paraat over bijvoorbeeld de gasklepopening, maximaal gereden hellingshoek en noem maar op. Dit alles dankzij de nieuwe GPS-sensor.
Een uiterst compleet plaatje dus, al zit er wel een klein hiaat in. Het semi-actieve rijwielgedeelte kent weliswaar de mogelijkheid voor het afstellen van de veerbasis: van solo gebruik tot twee personen met bagage, uitwerking op de veervoorspanning heeft die keuze echter niet. Die moet net als voorheen handmatig worden versteld middels een hydraulische stelknop. Ach, heb je in ieder geval nog iets in eigen hand!