+ Plus

Compacttest Quadro 4

Sinds 2012 probeert het Zwitserse Quadro een deel van de gemotoriseerde driewieler-koek op te eisen. Met de nieuwe Quadro 4 hopen de Zwitsers hun marktaandeel verder uit te bouwen.

Heb je voor 19 januari 2013 je autorijbewijs gehaald, dan heeft deze Quadro 4 goed nieuws voor je, want dan mag je er ook op rijden. Een mooie toegankelijke manier dus om eens met het ‘motorgevoel’ kennis te maken. Dat kan omdat de Quadro 4 door zijn spoorbreedte voor en achter van respectievelijk 550 mm en 450 mm ondanks zijn vier wielen verkeersrechtelijk als een driewieler te boek staat. Het hydraulisch/pneumatische kantelsysteem, dat ook voor de voorpartij van de driewielers van Quadro wordt gebruikt, onderscheidt deze ‘4’ van Europese concurrenten van Piaggio en Peugeot. Dit systeem bestaat uit drie middels hydraulische leidingen met elkaar verbonden olie- en gasgevulde balans-drukcilinders: twee voor de wielen en een centraal balanselement in het midden.
Dit zogenaamde HTS (Hydraulic Tilting System) wordt nu ook gebruikt voor de onafhankelijk van elkaar opgehangen en door twee met carbon versterkte tandriemen aangedreven achterwielen. Het moet voor een optimale veerwerking en een identieke druk op de wielen onder iedere hellingshoek mogelijk maken. Verschil in draaisnelheid tussen beide achterwielen wordt door een differentieel geneutraliseerd. Mede door de uitstekende stabiliteit zijn hellingshoeken tot 45 graden mogelijk.
Dat vraagt overigens wel even gewenning, want het insturen vergt meer kracht dan je op twee wielen gewend bent. Een wonder van handelbaarheid is de Quadro niet, maar de ‘4’ geeft wel een heel zeker gevoel. Ideaal dus voor beginnende rijders.
De 29 pk sterke krachtbron van de Taiwanese toeleverancier Aeon is lekker vlot bij de les en dat moet ook wel om de 279 rijklare kilo’s in beweging te brengen. Afremmen doet de Quadro met een integraal remsysteem met schijfremmen, maar zonder ABS. Een mechanische handrem moet het wegrollen in stand voorkomen, terwijl het kantelsysteem ook handmatig kan worden vergrendeld als je de Quadro geparkeerd hebt.
Wind- en weerprotectie is in orde en de zit is comfortabel, alhoewel het voor het autorijbewijs verplichte voetrempedaal de voetruimte aan de rechter zijde behoorlijk beperkt. De uitrusting is eveneens rijk met een informatief dashboard, USB- en 12V-aansluitingen en veel bergruimte is diverse vakjes. In de ruimte onder het duozadel past een integraalhelm. De in Taiwan geproduceerde en netjes afgewerkte Quadro 4 staat voor € 12.750,- bij de dealer.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Rij-impressie Italjet Dragster 300

Rij-impressie Italjet Dragster 300

31 oktober, 2024

Het Italiaanse Italjet heeft de naam de hooligans onder de productie-scooters te maken. Rond Bologna konden we voor ...