Motornieuws 2016: Ducati 959 Panigale
Niet minder dan negen nieuwe modellen gaat Ducati dit jaar lanceren, één daarvan is de net door ons geteste Monster 1200R (vanaf pagina 16). Naar alle waarschijnlijkheid moeten we nog wel een jaartje wachten op een vernieuwde Diavel met riemaandrijving, maar onlangs bleek uit gelekte Amerikaanse emissie-documenten dat zowel de Hypermotard-lijn – met onder andere een van 821 naar 937 cc vergrote cilinderinhoud – als de kleine Panigale zich mag verheugen op een flinke opfriskuur. En die laatste is onlangs door een, al dan niet vooraf ingeseinde, fotograaf op de gevoelige plaat vastgelegd. De opvolger van de 899 Panigale gaat zeer waarschijnlijk 959 Panigale heten, wat al enigszins aangeeft dat ook deze kleinste Ducati superbike-exponent een grotere cilinderinhoud krijgt, 955cc om precies te zijn. Met de huidige boring van 100 mm van de 899 in combinatie met de 60,8 mm lange slag van de 1299 Panigale kom je exact op die 955cc. Zeker weten we het niet, maar gezien het feit dat fabrikanten steeds meer onderdelen onderling uitwisselbaar willen maken, lijkt het een zeer logische stap. Eén van de duurste componenten van een V-twin is immers de krukas, die je zo in twee modellen kunt gebruiken. Wat betreft vermogen en koppel is het koffiedik kijken, dat is ongetwijfeld wat gegroeid, al is die winst slechts bijzaak. Voorop bij de Ducati-technici stond zonder twijfel het slechten van de Euro4 barrière.
Ook op andere fronten komt de 1299 in beeld, wat betreft de spiegels, maar ook het kuipwerk van de 959 en 1299 delen duidelijk verschillende stijlelementen, waaronder de twee nu wat kleiner uitgevallen gaten in de onderkuip, met aan de linkerzijde nog een extra opening die zicht biedt op het Ducati-logo op het blokdeksel. Ook het frontje is iets bijgepunt en is nagenoeg identiek aan dat van de grote broer, net als het nieuwe uitlaatsysteem. Wat wel bleef is de dubbelzijdige aluminium swingarm, waar de 1299 nog een fraai enkelzijdig exemplaar heeft. Wat betreft vering en remmen lijkt er niet gek veel veranderd, de volledige instelbare Showa BPF-voorvork en Sachs achterschokdemper lijken één op één getransplanteerd.
De kleine Panigale lijkt dus weer klaar voor de toekomst, op de exacte details moeten we echter nog even wachten tot de Eicma.