Warmdraaien 19 – 2015
Het nieuws werd vorige week beheerst door het dieselschandaal van Volkswagen. Het autoconcern ging diep door het stof en erkende dat zij wereldwijd elf miljoen dieselauto’s met ‘slimme software’ hadden verkocht. Die software herkent onmiddellijk of de uitlaatgassen van de auto volgens een bepaald protocol worden gemeten. En als dat het geval is wordt automatisch overgeschakeld naar een schone mapping, waar je als bestuurder zelf niet voor kunt kiezen. Maar op deze manier is de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen tijdens zo’n rollenbanktest dus lager dan in de dagelijkse praktijk. Foei Volkswagen! Bestuursvoorzitter Winterkorn moest het veld ruimen en er werd door het concern direct 6,5 miljard gereserveerd voor terugroepacties en terugwinnen van het vertrouwen van autokopers. Bovendien kelderde de beurswaarde van VW – de grootste autofabrikant ter wereld – met 27% tot 77 miljard. Nog steeds een getal dat u en ik niet kunnen overzien, maar de financiële wereld schudde weer even op zijn rondvesten. Bovendien liep het wereldwijd zo gerespecteerde ‘Made in Germany’ een enorme deuk op.
Klik hier als je de volledige column van MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink wilt lezen.