+ Plus

Test 6 high-end combi’s

Op deze foto zien jullie 28,7 kilo stof voor bij elkaar € 7.921,80 euro. Dat betekent een indrukwekkende kiloprijs van € 276,02 euro! Dat vraagt om een speciale test in XXL-formaat. Deze zes heren geven daarom niet alleen flink wat gas, maar ook heel wat stof tot nadenken. Op een toerrrit van 4.000 kilometer werden de zes textielpakken grondig uitgeprobeerd. Alle bevindingen en de aanvullende laboratoriumproeven vind je terug in deze uitgebreide test.

Behoor je ook tot de groep vakantiegangers die zich op alle eventualiteiten voorbereidt? Dan zit je bij deze test precies goed. Ben je meer het impulsieve bonnefooi type – ‘Wat ik ook tegenkom, op een of andere manier rij ik toch wel door’ – , ook dan ben je van harte uitgenodigd om ons op deze 4.000 kilometer lange testrit te vergezellen.
Wanneer onze grote bandentesten op het programma staan, is weliswaar altijd duidelijk welke routes we gaan rijden, welke eindpunten we per etappe willen bereiken en hoeveel kilometers er aan het eind op de teller staan, maar wat er precies gebeurt tussen de eerste en laatste kilometer, dat blijft elk jaar weer een groot vraagteken. Ondanks alle ervaring die we inmiddels hebben uit voorgaande jaren. Een hardnekkig aanhoudende winter, zelfs als we pas laat in de lente in de Alpen aankomen? Urenlange snelwegetappes in de stromende regen? Brandende zon en een plotselinge temperatuurstijging tot over de 30 graden? We hebben het allemaal al eens meegemaakt, op één en dezelfde reis! Daarom is het elk jaar weer de vraag of de perfecte kleding bestaat, waarmee je tegen elke weersomstandigheid gewapend bent.
Zes kledingfabrikanten uit de high-end klasse mochten ook bij de bandentest van 2015 weer laten zien of ze voor toerrijders de alles-in-één-oplossing in huis hebben.

Eerst een visuele beoordeling van de combipakken voor vertrek. We rijden uitsluitend in textiel. Leer biedt weliswaar meer passieve veiligheid, maar qua actieve veiligheid blijft textiel vooralsnog niet te kloppen. Ook al proberen sommige fabrikanten tegenwoordig om leer met een ademend membraan geschikt te maken voor elk weertype, met kunstvezels lukt het duidelijk beter om de lastige spagaat te maken om zowel op koude natte dagen als hete zonnige comfortabel onderweg te zijn.
Dat textielpakken daarbij als een vormeloze zak om je lichaam zitten en zich bij hoge snelheden als een ballon opblazen, dat probleem is inmiddels wel verholpen. Moderne Cordura-weefsels (zie kader materialen-ABC) met het juiste aandeel stretch-materiaal zorgen ervoor dat textielpakken ondertussen bijna net zo stevig als een leren pak kunnen zitten, maar daarbij duidelijk meer comfort bieden. Prettig neveneffect: ook de protectoren zitten daardoor merkbaar preciezer en stabieler.
Voordat we alle rits- en klittebandsluitingen dichtdoen, eerst even iets over de onderkleding. Nog altijd wordt er vaak naar het favoriete T-shirt gegrepen, of als het wat kouder is, de katoenen coltrui of iets dergelijks. Sommigen trekken er zelfs een spijkerbroek onder aan. Wie zo gaat rijden, krijgt onherroepelijk flinke problemen met de pasvorm. Een wezenlijker probleem is dat de ademende werking van het motorpak daarmee compleet om zeep wordt geholpen. Waarna de drager van het duurbetaalde high-tech wonderpak zich afvraagt waarom hij bij de lekker zonnige koffiestop een kletsnat pak moet uittrekken.
Daarom nog een keer in het kort het werkingsprincipe van een ademend membraan. Het bestaat uit een waterdamp-doorlatende folie, waar zweet doorheen kan verdampen, maar waar vloeibare waterdruppels niet doorheen passen. Dat uitdampen van zweet wordt ‘aangedreven’ door je lichaamswarmte; zonder een warmtebron blijft het vocht gewoon binnen membraan. Daarom moet je natte jassen of handschoenen met dergelijke membranen ook niet tijdens een stop even te drogen leggen op een verwarming: dan dampt het water uit de buitenlagen naar binnen toe!
Ademend is natuurlijk een beetje een misleidende term, aangezien het weefsel zelf niet ademt. En dat een mens ook in een Gore-Tex-pak of iets soortgelijks gewoon zweet, dat is nou eenmaal een biologisch basisprincipe van het lichaam om af te kunnen koelen. Daarom moet je direct op je huid uitsluitend speciale stoffen dragen die het vocht niet vasthouden, maar afvoeren: het zogenaamde technische ondergoed, zoals dat ook in de sportwereld wordt gebruikt. Zo voorkom je dat het zweet tussen je huid en het ademende membraan blijft zitten. En dat is helaas precies wat katoen doet: vocht vasthouden. Dat worden dus kleddernatte lagen onder je pak.
Tegenwoordig heeft bijna elke zichzelf respecterende motorkledingfabrikant diverse sets ondergoed voor verschillende weersomstandigheden in het programma. Voor een complete, goed werkende en daarbij comfortabel zittende set onderkleding moet je overigens wel rekening houden met een extra honderd euro. Maar het is het dubbel en dwars waard: droge kleding is warmer bij koud weer en koeler bij warm weer, en het zit veel soepeler.

Nu we het toch hebben over geld uitgeven: hoewel we in de high-end textielklasse zitten, moet je bij sommige fabrikanten toch nog een meerprijs betalen voor passieve veiligheid. Als het gaat om de protectorenuitrusting (zie kader Op de testbank) is een volledige set inclusief heup- en rugprotectoren nog steeds geen vanzelfsprekendheid, zelfs als de prijs door de duizend euro barrière knalt, zoals bijvoorbeeld bij Dane. Dit testcriterium zal in 2016 nog verscherpt worden, als de langverwachte borstprotectorennorm EN 1621-3 eindelijk van kracht wordt. In dit testveld is er slechts één fabrikant die je voorkant met een gepolsterd inzetstuk beschermt (Klim). Die voorziening is echter nog ver verwijderd van wat een echte borstprotector moet kunnen.
Verheugende constatering na deze toerrit: de passieve veiligheid werd onderweg gelukkig niet aan een praktijktest onderworpen. Op de testbank bleven alle pakken (en sommige zelfs zeer duidelijk) onder de toegestane grenswaarden. En wat is nu het beste combipak voor alle soorten dagen? Afhankelijk van de dikte van je portemonnee zijn er twee oplossingen. Min of meer een aanschaf voor het leven is het pak van Stadler. Voor iets meer dan de helft van het geld levert echter ook Held uitstekende waar voor je geld. Goede reis!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...