Reportage Continental Global
Conti? Die maken toch banden? Klopt, maar ook moderne ABS-systemen, tweetakt-injectie en zelfs oliesporen. We brengen een bezoek aan de ‘Chassis & Safety-Division’ in het Duitse Frankfurt.
Met enig bravoure rolt de rode BMW het steile gedeelte van de kombaan Continental’s testcomplex op. Halverwege remt de berijder af, de motor komt tot stilstand. Hans-Georg Ihrig grijnst haast ondeugend naar de toeschouwers, zet beide voeten op het asfalt, neemt de handen van het stuur en steekt ze haast demonstratief in de lucht. Eigenlijk zou de 228 kilo wegende S1000XR onder de testrijder van Continental nu ongecontroleerd moeten terugrollen en omvallen. Maar dat doet de BMW niet. De viercilinder blijft als vastgelijmd op het steile gedeelte van de kombaan staan.
We hebben zojuist een demonstratie gezien van een ‘uitgebreide regelfunctie’ van het nieuwste Conti-ABS: MHG, wat in het obligate industrie-Engels staat voor ‘Motor Hold & Go’, en we van de BMW K1600-modellen al kennen als Hill Start Control.
Wie als motorrijder aan ‘Continental’ denkt, denkt in eerste instantie waarschijnlijk aan banden. Het bedrijf is in 1871 immers ook als ‘Caoutchouc-Compagnie’ in Hannover begonnen. “Dat is ook nog steeds onze core-business”, bevestigt Sascha Till als Product Manager Motorcycle Tyres. Onlangs presenteerde Conti met de TKC70 nog een voor straatgebruik geschikte variant van de haast legendarische TKC80 noppenband. Maar de Duitse fabrikant dekt de volledige bandenmarkt af, van scooterband tot hightech rubber voor superbikes. “Wat banden betreft springen technische ontwikkelingen bij ons vaak over van de motorbanden op de autobanden”, licht bandenspecialist Till toe. Als voorbeeld noemt Till de ‘Black Chili’ compound, die door Continental in eerste instantie voor tweewielers werd ontwikkeld, maar inmiddels ook in diverse autobanden wordt gebruikt. Normaal gesproken bewandelen technische ontwikkelingen de omgekeerde weg: van auto naar motor. Naast ABS, dat steeds verder wordt doorontwikkeld, is adaptieve bochtverlichting daarvan een mooi voorbeeld. “In principe kun je stellen dat deze technieken in eerste instantie voor auto’s worden ontwikkeld en voor gebruik op motorfietsen kunnen worden aangepast. Bij adaptieve bochtverlichting is dat ook het geval, waarbij de hardware, dus de lampen en behuizing, niet van ons maar van toeleveranciers afkomstig is”, legt Lothar Kienle, bij Conti chef-ontwikkeling van het motor-ABS, uit.
Hoeveel van de 4.000 medewerkers in Conti’s techniekdivisie ‘Chassis and Safety’ in Frankfurt zich specifiek met motorfietsen bezighouden? Tja, dat is door die kruisbestuiving lastig vast te stellen. “Beide voertuigsecties, dus auto’s en motoren, zijn nauw met elkaar verweven. We wisselen hier ook doelbewust met personeel tussen beide takken”, vertelt Kienle, die zelf ook overstapte van de auto- naar de motorafdeling, maar privé al een fervent motorrijder was.
Het bochten-ABS, dat bij Conti oCB (optimized Curve Braking) wordt genoemd en ook als ‘ABS-Pro’ bij enkele nieuwe BMW’s wordt aangeboden, hoort tot de belangrijkste ontwikkelingen onder de hoede van Kienle. Om optimaal en veilig onder hellingshoek te kunnen remmen, zijn een hellingshoeksensor en moderne Can-Bus-elektronica noodzakelijk. Zijn beide aan boord, dan is bochten-ABS in principe als software-update te installeren.
Ook software, maar verder nog toekomstmuziek, is ‘e-Horizon’, waar momenteel door meerdere ontwikkelingsteams van Continental aan wordt gewerkt. Deze ‘elektronische horizon’ kent heel precieze kaart- en topografiegegevens en verbindt deze gegevens met informatie die door andere voertuigen wordt doorgegeven. Hoe zo’n netwerk van onderling verbonden voertuigen ook motorrijden in de toekomst veiliger kan maken, legt Conti’s ‘Motorrad-Key-account-Executive’ Bettina Lehmann in een apart interview op deze pagina’s uit. Maar Conti heeft niet uitsluitend oog voor de toekomst van hightech motoren, ook het andere eind van het spectrum, de miljoenen lichte motorfietsen, is bijzonder interessant. Op dit moment is bijvoorbeeld minder dan één procent van deze motoren wereldwijd van ABS voorzien. Zeker is dat dit aantal gaat groeien. En dat wil Continental ook.
Terug naar het begin met de S1000XR voorzien van ‘Motor Hold & Go’ (MHG). Afgezien van de BMW K1600 en R1200RT is het nog op geen enkele andere motorfiets te krijgen – wordt het op termijn ook beschikbaar op andere merken en modellen? “Dat moet je aan de fabrikanten vragen.” Dat Conti het systeem ook op andere modellen test, hebben we in ieder geval kunnen zien.