Warmdraaien 18 – 2015
Ruim twee weken geleden verscheen er op de MotoPlus-website een bericht over motorzaak De Hobbyist, waar opmerkelijk veel op gereageerd werd. De Hobbyist is een befaamde leverancier van onderdelen voor met name oudere BMW’s. Volgens hun website is ongeveer 8 % van hun omzet afkomstig uit de verkoop van nieuwe – originele – BMW onderdelen, die zij op hun beurt weer inkopen bij voornamelijk Duitse BMW-dealers. Vaak betreffen dat onderdelen voor gedateerde modellen, maar toch heeft de BMW-fabriek daar sinds enige tijd een stokje voor gestoken: dealers mogen namelijk alleen motoren en onderdelen verkopen aan consumenten en dus niet aan andere bedrijven, die ze weer willen doorverkopen.
Er werd veel gereageerd op dit bericht, waarbij de BMW-fabriek en BMW-importeur de zwarte piet (het is een hele andere discussie, maar mag die term trouwens nog wel?) kregen toegespeeld. Het hoge Calimero-gehalte – ‘Het is niet eerlijk, want ik ben klein en zij zijn groot…’ – leverde De Hobbyist een underdogpositie en veel bijval op. Nu ken ik Hobbyist-eigenaren Els en Kaspar Mulkens al jaren en ik heb er in het verleden regelmatig onderdelen besteld om een ’77-er R100RS rijdbaar te maken en te houden, maar zoals altijd heeft ook deze medaille twee kanten.
Fabrikanten en importeurs stellen tegenwoordig strenge eisen aan dealerbedrijven in de vorm van bijvoorbeeld de afname van modellen, een verplichte winkel-inrichting (tot en met de vloer van de showroom aan toe), de aankoop van speciaal-gereedschap èn een verplichte jaarlijkse bijscholing van de monteurs. Een dealerschap lijkt dus heel aantrekkelijk (alle klanten in de regio die op zoek zijn naar het merk, komen hoogstwaarschijnlijk bij jou terecht), maar er hangt voor een dealer ook een flink kostenplaatje aan. De importeur biedt elke dealer daarvoor een eigen rayon en een bepaald bedrijfsmatig rendement. Om de kwaliteit te waarborgen, wil men echter controle over de handel. Vandaar dat men dus steeds strenger optreedt tegen het doorleveren van motoren en originele onderdelen aan andere motorzaken.
Edgar Kleinbergen, Head of Motorrad van BMW Group Nederland: “Er worden forse investeringen gevraagd van een geautoriseerd BMW Motorrad dealerbedrijf om de kwaliteit naar de klant te waarborgen. BMW Motorrad wil graag dat BMW-rijders terecht kunnen bij hoogwaardige dealerbedrijven, die originele onderdelen gebruiken en met goed getraind personeel werken. Een BMW-rijder moet er op kunnen vertrouwen dat zijn motor bij een geautoriseerd BMW dealerbedrijf in allerbeste handen is. Daarom hebben wij het doorleveren van motoren en originele onderdelen aan andere bedrijven aan banden gelegd. In dat verband moet de klant ook denken aan producteigenschappen en productaansprakelijkheid. Wij hebben absoluut geen moeite met bedrijven als De Hobbyist, behalve als zij nieuwe originele BMW-onderdelen verkopen. Inderdaad zijn er afgelopen tijd een aantal dealers aangesproken op deze doorleveringen, op straffe van het opzeggen van het dealerschap. Overigens: vrijwel alle merken hebben dergelijke clausules in hun dealercontracten staan.”
BMW past de regels de laatste tijd dus steeds strikter toe, waardoor de bronnen voor nieuwe originele BMW-onderdelen voor bedrijven als De Hobbyist opdrogen. De klant moet daarvoor naar de BMW Motorrad dealer en bedrijven als de Hobbyist moeten op zoek naar alternatieven. Of deze onderdelen in eigen beheer laten produceren en onder eigen merk op de markt brengen, wat ook al regelmatig gebeurd.
De officiële dealer kan zich door deze striktere handhaving dus inderdaad gaan voorbereiden op de komst van motorrijders die bijvoorbeeld langskomen voor een zijdekseltje voor een veertig jaar oude streep-5, of met vragen over hun BMW die ouder is dan de meeste monteurs in de werkplaats….
Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus