Warmdraaien 17 – 2015
Terwijl MotoPlus 16 uitkwam, was ik met twee testwinnaars uit dat nummer onderweg in de Pyreneeën. Ik reed – net als in 2014 – een weekje mee in de TransPyreneeën van Endurofun: een allroad-trip dwars door de bergen over mooie gravelpaden en kleine bergweggetjes. Beginnend bij Perpignan aan de Middellandse zee en eindigend bij Biarritz. Op die manier kon ik dus zelf in de praktijk ondervinden dat de KTM 1050 Adventure op Continental TKC70 banden inderdaad een prima allround-combinatie is. Die TKC70’s zijn grof geprofileerde allroad-banden en na bijna 4.000 km in zeven dagen kan ik zeggen dat deze inderdaad prima voldoen en behoorlijk slijtvast zijn. Op de gravelpaden blijken die TKC70’s opmerkelijk veel grip te bieden. Zoveel dat ze op het ‘harde onverhard’ nauwelijks onder doen voor echte noppenbanden. Anders wordt het als je in het losse zand of in een modderpoel terecht komt: dan vallen ze door de mand en verliezen ze grip en stabiliteit; zelfs het brede inzetgebied van deze TKC70’s kent dus zijn grenzen. Neemt niet weg dat ik ze kan aanbevelen als je regelmatig met je allroad van de gebaande paden afgaat, het harde terrein in.
Ook op het asfalt rijden ze lekker en zijn ze mooi stabiel. Wat van de KTM Adventure met twee volle koffers en een bagagerol achterop trouwens niet kan worden gezegd, want boven de 160 km/uur pendelt die helaas als een Honda Pan European in zijn slechtste dagen. Oké, in de forse zijkoffers staat ook nadrukkelijk dat je er maximaal 150 km/uur mee mag rijden, maar de rechtuitstabiliteit op hoge snelheid is en blijft toch de achilleshiel van deze KTM’s. Maar ja, daar staat wel een ongelooflijke wendbaarheid en een sublieme wegligging op bochtige wegen tegenover; blijkbaar moet ook een motorconstructeur af en toe keuzes maken in het leven.
De KTM 1050 Adventure werd in MotoPlus 16 uitgeroepen tot winnaar van de vergelijkingstest met de Triumph Tiger 800XRx en Suzuki V-Strom 1000. Toch duurde het eerlijk gezegd wel een paar dagen voor ik de kwaliteiten van deze Oostenrijkse ‘budget-bike’ op waarde wist te schatten. Met dat budget-bike inderdaad tussen aanhalingstekens, want met zijn 14.689 euro is de 1050 nog steeds geen koopje.
Toen KTM afgelopen najaar met deze kleine, goedkopere uitvoering van de woeste 1190 Adventure op de proppen kwam, wist ik niet wat ik daar van moest denken. KTM die een gematigde budget-bike bouwt? Terwijl het merk juist tot in al zijn poriën staat voor woest, heftig en ruig. Niet voor niets is feloranje de huiskleur van KTM: hun motoren schreeuwen werkelijk om aandacht. En een Adventure 1190R – mijn favoriet – is daarbij een soort hooligan op twee wielen. Eentje die altijd vooraan staat bij het relschoppen en die je maar al te graag uitdaagt. Ik vroeg me dus af wat KTM bezielde om juist dat model in 2015 in een gematigde vorm aan te bieden. Dwaal je dan niet te ver af van de basis en van je eigen publiek, de hardcore-motorrijder?
Maar de ‘Oostenrijkse V-Strom’, zoals ik hem aanvankelijk gekscherend noemde, wist me in de Pyreneeën toch te overtuigen. Juist omdat het allemaal wat minder heftig is, kun je er opmerkelijk relaxed mee rijden. Je hoeft niet continu één oog op de kilometerteller en één vinger aan het voorremhendel te houden, waardoor het rijden rustgevend, comfortabel en meer ontspannen wordt. Oké, je merkt goed dat je 50 pk minder hebt, dat op de vering is bespaard en dat de standaarduitrusting karig is, maar na een weekje rijden was ik helemaal om. Minder is in sommige gevallen echt meer.
Daarmee drong ook het besef bij mij door dat de huidige generatie topmotoren – of we het nu hebben over allroads, hypersports of nakeds – misschien wel een klein beetje over de top is. Met een tikje minder vermogen en wat minder kosten kun je minstens zoveel motorplezier hebben!
Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus