Compacttest Kawasaki Versys City
Hij was al goed, maar werd voor dit jaar nog eens flink verbeterd: de Kawasaki Versys 650. Kawasaki’s nieuwe allrounder mag zich nu met zijn wendbare rijwielgedeelte, opgekrikte reiscapaciteiten en koppelrijke blok meer dan ooit graag in het wijdse landschap voortbewegen. Behangen met het nieuwe City-pakket echter, is de door en door gerijpte twin ook helemaal klaar voor het betere forensenwerk!
Ja natuurlijk, ongeacht welk type je ook rijdt, iedere motorfiets komt buiten bereik van de stedelijke hectiek het best tot zijn recht. Gaat het puur en alleen om kilometers maken binnen de aaneengeregen bebouwing van onze Randstad, dan ben je op een betaalbare en daarnaast ook nog eens ultrazuinige 125/250 cc motorscooter met een flinke puist aan opbergruimte immers het beste af. Maar de praktijk is anders, we gebruiken de motor voor het maken plezierkilometers, niet alleen maar uit praktisch oogpunt. Uiteindelijk draait het immers toch vooral om de ritjes met de club, de weekendjes weg en het passen verorberen tijdens de vakanties.
Voor dat laatste werk is de voor dit jaar vernieuwde Versys 650 optimaal geprepareerd. Naast wat extra pk’s en newtonmeters kreeg de nu 69 pk sterke allroad namelijk ook een verstevigd achterframe waardoor er dertig kilo meer ten opzichte van het voorgaande model mee op reis kan. Bovendien kreeg de twin sierlijke geïntegreerde kofferdragers, die het nieuwe en ronduit geslaagde design (o.a. volledig nieuw front en andere uitlaat) niet vertroebelen wanneer er geen zijkoffers worden meegetorst. Extra gewicht aan de achterzijde kan daarbij nu snel worden gecompenseerd door een hydraulische stelknop voor het aanpassen van de veervoorspanning. Een ruim instelbare kuipruit zorgt voor een betere weersbescherming, waarbij een grotere tankinhoud (21 t.o.v. 19 liter) in combinatie met een lager verbruik etappes van een flinke 500 kilometer mogelijk maken. Nee, aan reiscapaciteiten ontbeert het de Kawa zeker niet.
Zijn compacte voorkomen, het relatief gewicht en de lichtvoetigheid, zeker op lagere snelheden, maken de Versys echter ook een uiterst capabele kompaan voor het snellere forensenwerk. Het één sluit het ander immers zeker niet uit. Enige waar het dan aan schort: opbergruimte. Nu leerde een rondje buurten bij andere importeurs, met name van landen waar motorforensen duidelijk meer ingeburgerd is, dat aldaar voor woon-werkverkeer ingezette motoren bijna unaniem van een topkoffers waren voorzien. Een bevinding waarvoor je niet bepaald met helderziende inzichten gezegend hoeft te zijn natuurlijk, maar toch.
Afijn, om het stadse karakter nog wat dieper te ontwikkelen, heeft Kawasaki die topkoffer samen met nog een tweetal andere opties, handkappen en een tankpad om precies te zijn, verpakt in het City-pakket, dat voor een meerprijs van slechts € 499,00 op je nieuwe Versys 650 wordt geschroefd. De topkoffer is trouwens met een inhoud van 47 liter flink ruim (oogt overigens ook enorm), er passen twee helmen in, en voorzien van een monokey-slot. Ergo kan met de contactsleutel geopend en afgesloten worden.
In de wegen rond het Spaanse Caldes de Malavella, onder de rook van Lloret de Mar, hebben we een kort, maar daarom niet minder intens rendez-vous met de Versys 650 City. Als een weerzien met een oude vriend, het goede gevoel is er direct. De passende ergonomie, de licht donkere roffel van de bewezen 649 cc twin, het fijngevoelige voetenwerk, de Versys is en blijft echt een machine die uit je hand eet. Een echte allrounder: op geen enkel front excelleren, maar wel alle kunstjes uiterst goed beheersen. Het maakt feitelijk ook helemaal niet uit in wat voor omgeving je de machine uitlaat, de rijklaar 216 kilo wegende Versys presenteert zich overal als uiterst toegankelijk. En uitgerust met het City-pakket wordt nu zelfs de stad een beetje meer een passende habitat. Karakterverdieping noemen we dat!