Nieuws

Warmdraaien 12 – 2015

De afgelopen weken was ik veel b.b.h.h. Oftewel: bezigheden buitenshuis hebbend. Reizen is een onderdeel van het maken van motorbladen, dus zat ik eind mei eerst vijf dagen in Amerika om voor ons zusterblad Noppennieuws een bezoek te brengen aan Husqvarna North-America. Met een zeer select groepje Europese journalisten mochten we een kijkje nemen in het prachtige nieuwe gebouw in Murrieta (California), waar vandaan het onder de KTM-vleugels doorgestarte merk nu met een heuse revival bezig is.

Dat Amerika een grote rol speelt bij die doorstart is niet zo vreemd, want met name in Amerika heeft Husqvarna nog steeds een bijna magische naam. In de jaren zestig en zeventig bestond er in Amerikaanse ogen eigenlijk maar één merk als je wilde gaan offroad-rijden of crossen; de cultfilm ‘On any Sunday’ met Steve McQueen (een aanrader om op een zwoele zomeravond eens op Youtube te bekijken) heeft daar zeker toe bijgedragen. Met McQueen nam ook de merknaam Husqvarna in de States bijna mythische vormen aan.

Logisch dus dat ook dit wordt aangegrepen om het van oorsprong Zweedse merk opnieuw op de kaart te zetten. En dat er serieus werk van wordt gemaakt, bleek wel uit het feit dat Kiska – het designbedrijf dat de vormgeving doet van alle KTM’s en nu ook Husqvarna’s – een eigen afdeling heeft gekregen binnen Husqvarna North-America – zodat de Husqvarna’s die de komende tien jaar op straat en in het terrein zullen verschijnen een geheel eigen look krijgen. Het geeft andermaal aan dat ze het serieus menen als ze zeggen dat ze in 2020 groter willen zijn dan Ducati en Triumph…

Mijn Amerikaanse bezoek werd afgesloten als gast van het Husqvarna fabrieksteam tijdens het ‘Lucas Oil Pro Motocross Championship’ in Glen Helen, om de sfeer van een hele echte Amerikaanse motocross op te snuiven. En om te zien dat motocross in Amerika dus als ‘normale’ sport wordt gezien en topcrossers dus ook echte sporthelden zijn. Lang niet alles in de USA is beter, maar dit toevallig wel.

Koud terug uit Amerika stapte ik op de motor om via de magnifieke Yorkshire Dales dwars door Engeland te rijden, voor een bliksembezoek aan het Isle of Man. Daar werd aan de vooravond van de TT-races de nieuwe Arai RX-7V-helm gepresenteerd. Andermaal een ‘eye-opener’. Ten eerste wat die Yorkshire Dales betreft: wat een schitterend gebied om motor te rijden. En omdat toeval niet bestaat lees je vanaf pagina 60 in MotoPlus 12 dus een mooi reisverslag van Kris Van der Stockt en Luc Demuytere over dit gebied. Echt een aanrader, het landschap is er in combinatie met de typisch Engelse dorpjes overweldigend. Ik ga zeker terug!

En dat geldt ook voor het Isle of Man zelf. Ik weet het: het is een gebrek in mijn opvoeding dat ik dit magische eiland voor de Engelse westkust tot dusver alleen met bliksembezoekjes heb bezocht en er nog nooit langere tijd ben geweest en dan met name om de legendarische TT-races te bekijken. Ook nu weer moest ik ‘voor het zingen de kerk uit’: ik ging weer naar huis toen de races net begonnen. Maar het hele eiland ademde al motoren en races uit al zijn poriën: het zestig kilometer lange stratenparcours was al kant en klaar en werd elke avond een paar uur afgesloten voor de trainingen. Wat een motorspektakel: het is de Engelse tegenhanger van onze Elfstedentocht, maar dan eentje die wel elk jaar doorgaat en ook nog eens twee weken duurt. Met typisch Engelse racehelden: stoere mannen met bakkebaarden, oorbellen en tattoos, waarvan wij hier nog nooit gehoord hebben en die daar met 300 km/uur langs muurtjes, lantaarnpalen, stoepranden, bomen en huizen op jacht gaan naar eeuwige roem. Ik weet het nu echt zeker: volgend jaar ga ik langer dan drie dagen naar de TT op Man!

Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws