Warmdraaien 10 – 2015
Het voorzichtige herstel van de motorbranche dat vorig jaar inzette, wil nog niet echt doorzetten. Toch lopen de nieuwverkopen ondanks het frisse voorjaar licht voor op 2014, met name omdat april een prima verkoopmaand bleek. In die maand sloegen 1.518 mensen hun been over een zojuist gekochte nieuwe motor. Dat bracht het totaal aan nieuwverkopen dit jaar op 4.687 motoren, tegenover 4.413 een jaar geleden. Een stijging dus van 6,2%. Afgezien van BMW (die 13% minder verkochten, maar met 800 nieuwe motoren nog wel nummer 1 blijft over de eerste vier maanden) en Suzuki (dat het eerste kwartaal ietsje achterbleef met 449 motoren, maar de nieuwe GSX-modellen ook pas net goed en wel kan uitleveren) wist vrijwel elk merk te groeien. Met name Yamaha (van 616 naar 714 motoren) en Kawasaki (van 413 naar 569) verkopen beduidend meer dan in voorgaande jaren. Bij Kawasaki is de nieuwe Versys momenteel één van hun trekpaarden, maar ook de nieuwe Z300 en Vulcan S blijken gewilde modellen die het marktaandeel van Kawasaki opkrikken. Bij Yamaha blijken vooral de MT-07 en MT-09 de grote gangmakers, terwijl ook de nieuwe R1 goed aanslaat.
Waar de nieuwverkopen van januari tot en met april nog een plus van dik 6% laat zien, blijkt de handel in gebruikte motorfietsen – zowel van motorzaken naar particulieren als van particulieren onderling toch behoorlijk achter te blijven bij 2014. Er werden nu 26.242 gebruikte motoren verhandeld, tegenover 28.599 vorig jaar, dat is bijna 10% minder. Natuurlijk zijn het cijfers over het begin van 2015, waarin het dus nog niet echt motorweer wilde worden en de vraag naar gebruikte motoren dus ook wat lager is. Voorlopig kan de branche zich dus echter vastklampen aan die stijging van de nieuwverkopen.
Maar er zijn meer signalen dat de motorbranche bezig is aan het herstel. De fabrikanten zijn weer volop bezig met nieuwe modellen, dus die geloven er allemaal weer in. Ook de 96.000 bezoekers aan de Motorbeurs (8% meer dan in 2014) zijn een teken aan de wand. En rond die beurs voerde onderzoeksbureau MWM2 een groot onderzoek uit en daarbij bleken bijna 1,2 miljoen Nederlanders zonder motorrijbewijs best interesse te hebben om te gaan motorrijden. Samen met bijna 300.000 ‘slapende motorrijders’ die al wel een A-rijbewijs hebben en nu na lange tijd toch weer nadenken over het motorrijden is er dus in Nederland nog veel potentie. Uit het onderzoek bleek ook dat al die mensen dan ook graag een eigen motor zou willen bezitten; dat zijn cijfers waar je als branche mee voor de dag kunt komen.
De potentie van de motorbranche wordt ook onderstreept door een paar recente internationale overnames. Het Duitse Hein Gericke-concern kwam afgelopen winter in de problemen en werd overgenomen door de Chinese Liao Group, tevens eigenaren van LS2-helmen. Bij Hein Gericke wordt nu een stevige reorganisatie doorgevoerd, er worden winkels gerenoveerd en ook weer nieuwe winkels geopend.
En ook het Duitse Louis – met meer dan 70 winkels voor motorkleding, onderdelen en accessoires in Duitsland en Oostenrijk – werd afgelopen winter overgenomen voor het lieve sommetje van 400 miljoen euro. De nieuwe eigenaar heet Berkshire Hathaway en dat is de investeringsmaatschappij van de Warren Buffet, één van de rijkste mensen ter wereld met zijn vermogen van 74 miljard dollar. Een man ook die bekend staat om zijn gezonde boerenverstand en het feit dat hij niets aan het toeval overlaat, voordat hij zijn geld in een bedrijf steekt. Hij pluist bedrijven en sectoren tot in detail uit, voordat hij er in investeert en ik zie het dus als positief signaal wanneer zo’n man besluit om in de motorwereld te investeren!
Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus