Warmdraaien 8 – 2015
Soms lijkt alles wat ze bij BMW in München aanraken, in goud te veranderen. Sinds de magere periode tussen 1970 en 1980 kon worden afgesloten – mede dankzij de in september 1980 op de IFMA in Keulen gepresenteerde BMW R80G/S – ging het alleen maar bergop met het Duitse merk. Naast die G/S, in feite bedacht als noodsprong om met weinig financiële middelen toch een nieuw model te kunnen presenteren, volgde in 1984 de K100-viercilinder en daarmee werd het ouwe-lullen-imago langzaam maar zeker afgeschud.
Waar dat allemaal toe heeft geleid hebben we het afgelopen decennium mogen ervaren: met de GS-serie heeft men al jaren de beste verkopende motor van Europa in huis, daarnaast is men niet alleen in het toersegment toonaangevend met de R1200RT en K1600, maar domineert ook de supersportscène met de S1000RR. Jaar na jaar worden er nieuwe verkoop- en omzetrecords gevestigd en ook in de Motor van het jaar-verkiezing (zie ons vorige nummer) speelt het merk een leidende rol.
Klik hier als je de volledige column van MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink wilt lezen.