Per Belgisch KB
Een KB is in Belgie een Koninklijk Besluit.
En per 1 september zijn er bij onze Zuiderburen, waar overigens ook aardig wat Motoplus lezers zitten, een stel van die dingen van kracht geworden die ons betreffen.
1) Het rijden tussen de files door mag indien de snelheid minder dan 50 km/u is en het snelheidsverschil tussen de passerende voertuigen kleiner dan 20 km/u is.
2) Als er maar een paseerruimte voor voetgangers over blijft van 1.50 meter, dan mogen motorfietsen binnen de bebouwde om op de stoep geparkeerd worden.
3) De verplichting om een helm te dragen wordt uitgebreid met de verplichting beschermende kleding te dragen, te weten: handschoenen, jas met lange mouwen, broek met pijpen of structureel beschermende kleding.
4) Kinderen vanaf 8 jaar mogen als volwaardige passagier mee. Kinderen jonger dan 8 mogen mee op motoren tot 125 cc mits voorzien van een deugdelijke kinderzit.
5) We mogen op de busbanen rijden!
Meer Belgische veiligheid: Paul Thomas, advocaat te Vlaanderen verdedigde de veroorzaakster van een dodelijk ongeval waarbij een motorrijder was betrokken. Zijn argument: Mevrouw was hoogstens medeschuldig. Want: het slachtoffer was 53. En op die leeftijd hoor je feitelijk niet meer op de motor te zitten in verband met de eigen datum van houdbaarheid.